Sosiaalisen median markkinoinnin vaikutus 55–65-vuotiaan kuluttajan ostopäätökseen
Elomaa, Kalle (2024)
Elomaa, Kalle
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121335749
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää, kuinka sosiaalisen median markkinointi vaikuttaa 55–65-vuotiaan kuluttajan ostopäätökseen, kun hyödykkeenä on suuren harkinnan hyödyke auto. Aihe valikoitui ajankohtaisuutensa vuoksi. Tutkimus on hyödyllinen suomalaisille autoliikkeille, jotka pyrkivät ymmärtämään 55–65-vuotiaiden kuluttajien sosiaalisen median käyttöä sekä ostokäyttäytymistä.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu sosiaalisen median markkinoinnin sekä 55–65-vuotiaiden ostopäätösprosessin ympärille. Tutkimuksen teoriaosuudessa tutustutaan sosiaalisen median eri alustoihin sekä pyritään ymmärtämään kohderyhmään kuuluvien ostopäätösprosessia. Opinnäytetyön empiirinen osuus suoritettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä Google Forms -kyselynä. Kysely oli suunnattu 55–65-vuotiaille kuluttajille, jotka omistavat auton tai harkitsi tämän hankkimista.
Automainonta on lisääntynyt sosiaalisen median alustoilla Covid-19 pandemian takia. Automainonta tavoittaa nyt jo suuren osan tämänkin tutkimuksen kyselyyn vastanneista. Jotta sosiaalisen median markkinoinnilla herätettäisiin 55–65-vuotiaissa kuluttajissa suurempaa mielenkiintoa auton hankintaa kohtaan, on sen eteen tehtävä töitä.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu sosiaalisen median markkinoinnin sekä 55–65-vuotiaiden ostopäätösprosessin ympärille. Tutkimuksen teoriaosuudessa tutustutaan sosiaalisen median eri alustoihin sekä pyritään ymmärtämään kohderyhmään kuuluvien ostopäätösprosessia. Opinnäytetyön empiirinen osuus suoritettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä Google Forms -kyselynä. Kysely oli suunnattu 55–65-vuotiaille kuluttajille, jotka omistavat auton tai harkitsi tämän hankkimista.
Automainonta on lisääntynyt sosiaalisen median alustoilla Covid-19 pandemian takia. Automainonta tavoittaa nyt jo suuren osan tämänkin tutkimuksen kyselyyn vastanneista. Jotta sosiaalisen median markkinoinnilla herätettäisiin 55–65-vuotiaissa kuluttajissa suurempaa mielenkiintoa auton hankintaa kohtaan, on sen eteen tehtävä töitä.