Vaihteenlämmitysjärjestelmän toteuttaminen Ülemisten asema-alueella
Jänis, Jesse (2024)
Jänis, Jesse
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636092
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Rail Baltica-hankkeen Ülemisten asema-alueen vaihteenlämmitysjärjestelmän toteuttaminen. Työn tavoitteena oli kuvata ja tutkia vaihteenlämmitysjärjestelmän toteutusta ja käyttöönottoa sekä verrata sen toimintaa ja ominaisuuksia Suomessa käytettäviin järjestelmiin. Erityisenä painopisteenä oli tutkia sääasemapohjaista lämmönsäätöä ja sen mahdollista soveltuvuutta Suomen olosuhteissa.
Työ toteutettiin tutkimalla Ülemisten asema-alueelle suunniteltua järjestelmää, joka perustuu sääasemapohjaiseen automaattiseen lämmönsäätöön. Opinnäytetyön lähteinä käytettiin Liikenneviraston, Väyläviraston ja Ratahallintokeskuksen aineistoja, aiempia aiheeseen liittyviä opinnäytetöitä sekä vaihteenlämmitysjärjestelmän valmistajan materiaalia.
Tuloksissa havaittiin, että sääasemapohjainen järjestelmä voisi parantaa energiatehokkuutta ja vähentää lämmityksen aiheuttamaa energiankulutusta verrattuna Suomessa yleisesti käytettyihin erotusmuuntajakohtaiseen säätöön perustuviin järjestelmiin. Sääasemapohjainen järjestelmä mahdollistaa lämmityksen tarkemman säädön reaaliaikaisten sääolosuhteiden perusteella. Jatkotutkimuksena voisi tutkia sääasemapohjaiseen säätöön perustuvan järjestelmän toimintaa ja soveltuvuutta Suomen pohjoisissa olosuhteissa, joissa on huomattavasti pidemmät ja lumisemmat talvet. Ülemisteen toteutettavan järjestelmän käyttöönottoa ja energiankulutuksien mittauksia ei päästy kuitenkaan seuraamaan työmaan aikataulumuutoksien vuoksi.
Työ toteutettiin tutkimalla Ülemisten asema-alueelle suunniteltua järjestelmää, joka perustuu sääasemapohjaiseen automaattiseen lämmönsäätöön. Opinnäytetyön lähteinä käytettiin Liikenneviraston, Väyläviraston ja Ratahallintokeskuksen aineistoja, aiempia aiheeseen liittyviä opinnäytetöitä sekä vaihteenlämmitysjärjestelmän valmistajan materiaalia.
Tuloksissa havaittiin, että sääasemapohjainen järjestelmä voisi parantaa energiatehokkuutta ja vähentää lämmityksen aiheuttamaa energiankulutusta verrattuna Suomessa yleisesti käytettyihin erotusmuuntajakohtaiseen säätöön perustuviin järjestelmiin. Sääasemapohjainen järjestelmä mahdollistaa lämmityksen tarkemman säädön reaaliaikaisten sääolosuhteiden perusteella. Jatkotutkimuksena voisi tutkia sääasemapohjaiseen säätöön perustuvan järjestelmän toimintaa ja soveltuvuutta Suomen pohjoisissa olosuhteissa, joissa on huomattavasti pidemmät ja lumisemmat talvet. Ülemisteen toteutettavan järjestelmän käyttöönottoa ja energiankulutuksien mittauksia ei päästy kuitenkaan seuraamaan työmaan aikataulumuutoksien vuoksi.