Mikä pitää meidät linjassa? : hätäkeskuslaitoksen operatiivisen henkilöstön sitoutumistekijät
Ervasti, Oskari (2024)
Ervasti, Oskari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636124
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636124
Tiivistelmä
Sitoutuminen on käsitteenä monisyinen ja laaja. Organisaatiossa, jossa henkilöstö on hyvin sitoutunutta, on vähemmän vaihtuvuutta ja poissaoloja. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia operatiivisen henkilöstön sitoutumista Hätäkeskuslaitoksessa. Sitoutumista on tutkittu Hätäkeskuslaitoksessa vähän. Aihe on kohdeorganisaatiossa ajankohtainen, koska Hätäkeskuslaitoksen pitovoimatekijöiden selvittäminen ja vahvistaminen on kirjattu Petteri Orpon hallitusohjelmaan. Opinnäytetyön aihe valittiin kohdeorganisaation tutkimusaihepankista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka avulla sitoutumistekijöitä kartoitettiin. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella marraskuussa 2024 ja kyselyyn vastasi 107 hätäkeskusammattilaista. Aineisto analysoitiin ja siitä tehtiin johtopäätöksiä peilaten teoreettiseen viitekehykseen. Teoreettisena viitekehyksenä ja kyselytutkimuksen pohjana toimii tunnettu kolmen sitoutumismallin teoria. Lisäksi teoreettista viitekehystä on haettu organisaatiositoutumisen kirjallisuudesta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kyselyyn vastanneet kokevat eniten tunneperäistä sitoutumista. Tunneperäinen sitoutuminen on yleistä auttamisammateissa työskenteleville, jolloin sitoutuminen saattaa suuntautua enemmän ammattiin, kuin organisaatioon. Avoimissa vastauksissa vastaajat toivat sitoutumistekijöinä eniten esille työskentelyn pakollisuutta elämisen kannalta ja työstä saatavaa palkkaa. Lisäksi vahvistavina sitoutumiselementteinä mainittiin työyhteisö ja työn merkityksellisyys.
Opinnäytetyö on tehty kohdeorganisaation käyttöön auttamaan sitoutumistekijöihin ja työhyvinvointiin liittyvässä päätöksenteossa. Kohdeorganisaation toimintaympäristön ainutlaatuisuuden vuoksi tulokset eivät ole yleistettävissä muihin organisaatioihin. Lisäksi tutkimusaineisto oli varsin pieni, joten siitä ei voida tehdä suoria yleistyksiä koko operatiiviseen henkilöstöön. Tutkimuksen tulosten pohjalta jatkotutkimusehdotuksena on tutkia, miten organisaatiositoutumista voidaan vahvistaa Hätäkeskuslaitoksessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka avulla sitoutumistekijöitä kartoitettiin. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella marraskuussa 2024 ja kyselyyn vastasi 107 hätäkeskusammattilaista. Aineisto analysoitiin ja siitä tehtiin johtopäätöksiä peilaten teoreettiseen viitekehykseen. Teoreettisena viitekehyksenä ja kyselytutkimuksen pohjana toimii tunnettu kolmen sitoutumismallin teoria. Lisäksi teoreettista viitekehystä on haettu organisaatiositoutumisen kirjallisuudesta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kyselyyn vastanneet kokevat eniten tunneperäistä sitoutumista. Tunneperäinen sitoutuminen on yleistä auttamisammateissa työskenteleville, jolloin sitoutuminen saattaa suuntautua enemmän ammattiin, kuin organisaatioon. Avoimissa vastauksissa vastaajat toivat sitoutumistekijöinä eniten esille työskentelyn pakollisuutta elämisen kannalta ja työstä saatavaa palkkaa. Lisäksi vahvistavina sitoutumiselementteinä mainittiin työyhteisö ja työn merkityksellisyys.
Opinnäytetyö on tehty kohdeorganisaation käyttöön auttamaan sitoutumistekijöihin ja työhyvinvointiin liittyvässä päätöksenteossa. Kohdeorganisaation toimintaympäristön ainutlaatuisuuden vuoksi tulokset eivät ole yleistettävissä muihin organisaatioihin. Lisäksi tutkimusaineisto oli varsin pieni, joten siitä ei voida tehdä suoria yleistyksiä koko operatiiviseen henkilöstöön. Tutkimuksen tulosten pohjalta jatkotutkimusehdotuksena on tutkia, miten organisaatiositoutumista voidaan vahvistaa Hätäkeskuslaitoksessa.