Advocates of hope : school staff supporting lgbtq+ students in secondary school
Liimatainen, Katri (2024)
Liimatainen, Katri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121435800
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee henkilökunnan roolia sateenkaariopiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa toisen asteen oppilaitoksissa. Aiempi kansallinen tutkimus osoittaa, että sateenkaarinuoret kokevat merkittävästi mielenterveyteen ja hyvinvointiin liittyviä ongelmia, ja sateenkaarinuorten mielenterveydestä ollaan huolissaan myös kansainvälisesti. Tutkimuskysymykseni on: Millä tavoin koulun henkilökunta voi tukea lgbtq+ opiskelijoiden hyvinvointia toisen asteen kouluissa?
Tämän tutkimuksen käsitteellinen viitekehys tarkastelee sateenkaariopiskelijoiden hyvinvointia kriittisen ja feministisen pedagogiikan, piilotetun heteronormatiivisen opetussuunnitelman, sateenkaariyhteisön hyvinvoinnin ja turvallisemman tilan käsitteiden kautta. Tutkimuksen metodologia rakentuu laadullisesta tutkimuksesta, kriittisestä teoriasta ja taidelähtöisen tutkimuksen näkökulmista.
Tutkimusmateriaali muodostettiin luovien työpajojen ja puolistrukturoitujen haastattelujen kautta neljän toisen asteen oppilaitoksessa työskentelevän osallistujan kanssa pääkaupunkiseudulla. Tutkimusmateriaalin analysoimiseen käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tuloksissa henkilökunnan roolit ja vuorovaikutus korostuivat sateenkaariopiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa. Turvallisemmasta tilasta keskusteltiin monesta eri näkökulmasta, muun muassa fyysisen ympäristön, tiedon saavutettavuuden ja opiskelijoiden kanssa toteutettavan yhteiskehittelyn kautta.
Tutkimustulosten perusteella on tärkeää lisätä sateenkaariopiskelijoihin liittyvää koulutusta koulun henkilökunnalle, jotta vähemmistönuoria tukevat ja turvalliset työtavat ja pedagogiset lähestymistavat saataisiin käyttöön. Koulun käytäntöjen ja turvallisemman tilan periaatteiden yhteiskehittely yhdessä opiskelijoiden kanssa olisi äärimmäisen tärkeää, jotta vähemmistöstressi ja muut sateenkaarierityiset tarpeet saadaan näkyväksi. Kouluympäristöä tulee muokata toiveikkaammaksi tulevien sukupolvien sateenkaariopiskelijoita ajatellen.
Tämän tutkimuksen käsitteellinen viitekehys tarkastelee sateenkaariopiskelijoiden hyvinvointia kriittisen ja feministisen pedagogiikan, piilotetun heteronormatiivisen opetussuunnitelman, sateenkaariyhteisön hyvinvoinnin ja turvallisemman tilan käsitteiden kautta. Tutkimuksen metodologia rakentuu laadullisesta tutkimuksesta, kriittisestä teoriasta ja taidelähtöisen tutkimuksen näkökulmista.
Tutkimusmateriaali muodostettiin luovien työpajojen ja puolistrukturoitujen haastattelujen kautta neljän toisen asteen oppilaitoksessa työskentelevän osallistujan kanssa pääkaupunkiseudulla. Tutkimusmateriaalin analysoimiseen käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tuloksissa henkilökunnan roolit ja vuorovaikutus korostuivat sateenkaariopiskelijoiden hyvinvoinnin tukemisessa. Turvallisemmasta tilasta keskusteltiin monesta eri näkökulmasta, muun muassa fyysisen ympäristön, tiedon saavutettavuuden ja opiskelijoiden kanssa toteutettavan yhteiskehittelyn kautta.
Tutkimustulosten perusteella on tärkeää lisätä sateenkaariopiskelijoihin liittyvää koulutusta koulun henkilökunnalle, jotta vähemmistönuoria tukevat ja turvalliset työtavat ja pedagogiset lähestymistavat saataisiin käyttöön. Koulun käytäntöjen ja turvallisemman tilan periaatteiden yhteiskehittely yhdessä opiskelijoiden kanssa olisi äärimmäisen tärkeää, jotta vähemmistöstressi ja muut sateenkaarierityiset tarpeet saadaan näkyväksi. Kouluympäristöä tulee muokata toiveikkaammaksi tulevien sukupolvien sateenkaariopiskelijoita ajatellen.