Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Puberteetti-ikä

Alatalo, Riina; Saastamoinen, Veera; Bujupi, Merita (2024)

 
Avaa tiedosto
Alatalo_Bujupi_Saastamoinen.pdf (824.1Kt)
Lataukset: 


Alatalo, Riina
Saastamoinen, Veera
Bujupi, Merita
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636130
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli toteuttaa murrosiän tietoisuutta lisäävä tunti eli “murkkutunti” 5. ja 6.-luokkalaisille lapsille Ounasjoen peruskoulussa. Kohderyhmänä olivat murrosiän kynnyksellä olevat lapset. Murkkutunnin aiheet perustuivat etukäteen kerättyyn tietoperustaan. Opinnäytetyön päätavoitteena oli lisätä lasten tietoisuutta puberteetin tuomista muutoksista sekä korostaa niiden yksilöllisyyttä. Halusimme murkkutunnin avulla madaltaa aiheen ympärillä olevaa häpeää sekä korostaa lapsille sitä, että murrosiän tuomista muutoksista ja niistä heräävistä ajatuksista voi ja kuuluu puhua turvallisen aikuisen kanssa.

Puberteetti eli murrosikä on elämänvaihe lapsuuden ja aikuisuuden välissä. Sen aikana tapahtuu merkittäviä fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia muutoksia, jotka lopulta johtavat aikuistumiseen. Puberteetin alkaminen, sen kehittyminen ja eteneminen on jokaisen lapsen ja nuoren kohdalla yksilöllistä. Lapsille ja nuorille voi olla vaikea ymmärtää, miksi ikätoverit ovat täysin eri vaiheessa kuin itse ja siksi murrosiän yksilöllisyydestä onkin tärkeää puhua.

Opinnäytetyömme oli toiminnallinen ja toteutimme sen lineaarisen mallin mukaan. Lineaarista mallia noudattaen määrittelimme ensimmäiseksi tavoitteen opinnäytetyöllemme. Suunnitelmavaiheessa laadimme rungon opinnäytetyön sisällöstä ja aikataulusta sekä teimme työnjaon. Tavoitteen määritettyämme ja suunnitelman laadittuamme pääsimme toteuttamaan opinnäytetyön ja sen tuotoksen, murkkutunnin.

Toteutimme kaksi murkkutuntia erikseen 5.- ja 6.-luokkalaisille. Tunti alkoi teoriaosuudella, johon olimme koonneet tietoa puberteetin tuomista muutoksista, ihastumisen tunteista ja turvarajoista. Teoriaosuuden jälkeen pidimme tietokilpailun aiheesta ja lopuksi keräsimme palautteen tunnista. Saamamme palautteiden perusteella lapset kokivat tunnin hyödylliseksi ja tärkeäksi. Opettajat saivat tunnista myös hyvän ponnahduslaudan puberteettiaiheeseen, tuleville biologian tunneille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste