Sosiaalisen median hyödyntäminen osana fysioterapiayrityksen markkinointia
Rautiainen, Mira (2024)
Rautiainen, Mira
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636375
Tiivistelmä
Sosiaalisen median markkinointi ei ole enää pelkästään lisäetu, vaan se on välttämättömyys, jotta yritykset voivat pysyä kilpailukykyisinä. Tämä opinnäytetyö tutkii sosiaalisen median hyödyntämistä osana yrityksen markkinointia, keskittyen erityisesti siihen, miten yritykset voivat optimoida sosiaalisen median markkinointistrategiansa parantaakseen näkyvyyttään, sitoutumistaan asiakkaisiin ja siten edistää liiketoiminnallisia tavoitteitaan.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi fysioterapia-alan yritys Fysioterapia Syvärinranta Oy. Työn tarkoituksena oli auttaa yrityksen henkilökuntaa ymmärtämään sosiaalisen median hyödyt markkinoinnissa ja mitä kaikkea kannattava sosiaalisen median markkinointi vaatii, sekä tarjota käytännön esimerkkejä siitä millaista sisältöä yritys voi tehdä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi sosiaalista mediaa yleisesti, sekä tarkasteltiin tarkemmin Instagramia ja Facebookia sosiaalisen median alustoina. Tietoperustassa kerrottiin sosiaalisen median markkinointistrategian laatimisesta sekä käsiteltiin näkyvyyteen ja sitouttamiseen liittyviä asioita. Yhteenveto osiossa tuotiin esille alkuperäinen tutkimuskysymys, läpikäytiin työskentelyprosessiin kuuluneet vaiheet sekä käsiteltiin työn keskeisiä tuloksia. Pohdinta -osiossa syvennyttiin tarkemmin opinnäytetyöprosessiin ja haasteisiin, tarkasteltiin työn merkitystä sekä analysoitiin lopullista opinnäytetyötä sille asetettujen tavoitteiden valossa. Osiossa myös esitettiin mahdollisia opinnäytetyön hyödyntämismahdollisuuksia tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön liitteenä on sosiaalisen median sisältökalenteripohja, sekä valmis sisältösuunnitelma joulukuulle 2024. Lisäksi liitteenä on opas, johon on koottu tärkeimmät asiat, jotka tulee ottaa huomioon sosiaalisen median markkinointia suunnitellessa ja toteutettaessa ja miten esimerkiksi tekoälyä voi hyödyntää siinä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi fysioterapia-alan yritys Fysioterapia Syvärinranta Oy. Työn tarkoituksena oli auttaa yrityksen henkilökuntaa ymmärtämään sosiaalisen median hyödyt markkinoinnissa ja mitä kaikkea kannattava sosiaalisen median markkinointi vaatii, sekä tarjota käytännön esimerkkejä siitä millaista sisältöä yritys voi tehdä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi sosiaalista mediaa yleisesti, sekä tarkasteltiin tarkemmin Instagramia ja Facebookia sosiaalisen median alustoina. Tietoperustassa kerrottiin sosiaalisen median markkinointistrategian laatimisesta sekä käsiteltiin näkyvyyteen ja sitouttamiseen liittyviä asioita. Yhteenveto osiossa tuotiin esille alkuperäinen tutkimuskysymys, läpikäytiin työskentelyprosessiin kuuluneet vaiheet sekä käsiteltiin työn keskeisiä tuloksia. Pohdinta -osiossa syvennyttiin tarkemmin opinnäytetyöprosessiin ja haasteisiin, tarkasteltiin työn merkitystä sekä analysoitiin lopullista opinnäytetyötä sille asetettujen tavoitteiden valossa. Osiossa myös esitettiin mahdollisia opinnäytetyön hyödyntämismahdollisuuksia tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön liitteenä on sosiaalisen median sisältökalenteripohja, sekä valmis sisältösuunnitelma joulukuulle 2024. Lisäksi liitteenä on opas, johon on koottu tärkeimmät asiat, jotka tulee ottaa huomioon sosiaalisen median markkinointia suunnitellessa ja toteutettaessa ja miten esimerkiksi tekoälyä voi hyödyntää siinä.