Polikliininen EEG-tutkimusprosessi : e-oppimateriaali bioanalyytikko-opiskelijoille
Lehti, Peetu; Matinniemi, Saku (2024)
Lehti, Peetu
Matinniemi, Saku
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636287
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli luoda oppimateriaali ja tietotestit aikuisen Cap-myssyllä tehtävän EEG-tutkimuksen vaiheisiin ja erilaisten EEG-artefaktojen tunnistamiseen. Opinnäytetyö toteutettiin Savonia-ammattikorkeakoulun käyttöön. EEG-tutkimuksessa tutkitaan aivojen sähköistä toimintaa elektrodien avulla, jotka polikliinisessä EEG-tutkimuksessa ovat useimmiten valmiina aseteltuina Cap-myssyssä. EEG-tutkimuksen pääasiallinen käyttö on epilepsioiden toteaminen ja niiden tyypin määrittäminen, mutta tutkimuksella havaitaan myös muita aivojen toiminnan häiriöitä. Teoriapohjana käytettiin kotimaisia ja kansainvälisiä tieteellisiä artikkeleita sekä muuta tutkittua tietoa niin EEG-tutkimuksesta, kuin myös laadukkaan oppimateriaalin teosta.
Oppimateriaali keskittyy polikliiniseen EEG-tutkimukseen Cap-myssyllä ja erilaisten artefaktojen tunnistamiseen. Oppimateriaalin tavoitteena oli tukea bioanalyytikko-opiskelijoita polikliinisen EEG-tutkimusprosessin sisäistämisessä. Kehittämistyön aihetta rajattiin siten, että siitä jäi pois EEG-elektrodien sijoittelu ja EEG:n tulkinta. Oppimateriaali toimii osana bioanalyytikko-opiskelijoiden kliinisen neurofysiologian kurssia. Opinnäytetyönä valmistunut oppimateriaali tehtiin Moodle-oppimisalustalle käyttäen perustana valmiiksi tehtyjä kliinisen neurofysiologian kurssilla käytettyjä opetusvideoita. Tietotestit on luotu käytettäväksi opetusvideoiden ohessa kliinisen neurofysiologian kurssilla.
Kehitystyön tuloksena syntyi kolme tietotestiä, joista jokainen perustuu opetusvideoon. Tietotesteihin kuului erilaisia tehtäviä, kuten monivalintoja tai kuvista tunnistamista sekä myös pieniä tietopankkeja opetusvideoiden aiheeseen liittyen. Palautetta haettiin ryhmien TB21S ja TB22S opiskelijoilta, sekä opinnäytetyön ohjaavalta opettajalta, jonka perusteella lopullista oppimateriaalia vielä muokattiin. Luoduista tietotesteistä voi muokata melko helposti lyhyen välitentin Moodleen poistamalla tietopankit ja lisäämällä vaadittavat pisterajat tentin läpäisyä varten. Opiskelijoilta kerätty palaute oli pääosin positiivista ja kyselyllä havaitut epäkohdat pyrittiin korjaamaan lopulliseen tuotokseen, minkä jälkeen tietotestit täyttivät valitut arviointikriteerit. Tietotestit toimivat osana opetuskokonaisuutta tuoden lisää mielenkiintoa oppimiseen, auttaen opiskelijoita sisäistämään opetusvideoilla käytyjä aikuisen polikliinisen EEG-tutkimuksen vaiheita.
Oppimateriaali keskittyy polikliiniseen EEG-tutkimukseen Cap-myssyllä ja erilaisten artefaktojen tunnistamiseen. Oppimateriaalin tavoitteena oli tukea bioanalyytikko-opiskelijoita polikliinisen EEG-tutkimusprosessin sisäistämisessä. Kehittämistyön aihetta rajattiin siten, että siitä jäi pois EEG-elektrodien sijoittelu ja EEG:n tulkinta. Oppimateriaali toimii osana bioanalyytikko-opiskelijoiden kliinisen neurofysiologian kurssia. Opinnäytetyönä valmistunut oppimateriaali tehtiin Moodle-oppimisalustalle käyttäen perustana valmiiksi tehtyjä kliinisen neurofysiologian kurssilla käytettyjä opetusvideoita. Tietotestit on luotu käytettäväksi opetusvideoiden ohessa kliinisen neurofysiologian kurssilla.
Kehitystyön tuloksena syntyi kolme tietotestiä, joista jokainen perustuu opetusvideoon. Tietotesteihin kuului erilaisia tehtäviä, kuten monivalintoja tai kuvista tunnistamista sekä myös pieniä tietopankkeja opetusvideoiden aiheeseen liittyen. Palautetta haettiin ryhmien TB21S ja TB22S opiskelijoilta, sekä opinnäytetyön ohjaavalta opettajalta, jonka perusteella lopullista oppimateriaalia vielä muokattiin. Luoduista tietotesteistä voi muokata melko helposti lyhyen välitentin Moodleen poistamalla tietopankit ja lisäämällä vaadittavat pisterajat tentin läpäisyä varten. Opiskelijoilta kerätty palaute oli pääosin positiivista ja kyselyllä havaitut epäkohdat pyrittiin korjaamaan lopulliseen tuotokseen, minkä jälkeen tietotestit täyttivät valitut arviointikriteerit. Tietotestit toimivat osana opetuskokonaisuutta tuoden lisää mielenkiintoa oppimiseen, auttaen opiskelijoita sisäistämään opetusvideoilla käytyjä aikuisen polikliinisen EEG-tutkimuksen vaiheita.