Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Digitaaliset hyötypelit : digitaalisten hyötypelien rooli tulevaisuuden koulutuksessa

Lakkakorpi, Tomi (2024)

 
Avaa tiedosto
Lakkakorpi_Tomi.pdf (1.101Mt)
Lataukset: 


Lakkakorpi, Tomi
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636269
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään digitaalisia hyötypelejä ja niiden opetukseen sekä koulutukseen tuomia hyötyjä. Työn tavoitteena on todistaa hyötypelien olevan yksi tulevaisuuden opetuksen keinoista ja lisätä tietoisuutta hyötypelien hyödyistä. Työssä pyritään todistamaan hyötypelien parantavan oppimistuloksia, mikäli hyötypeli on toteutettu oikein ja se sopii opetettavaan aiheeseen.

Aiheen taustana on konetekniikan opiskelijoille kehittämämme hyötypeli, jonka avulla opiskelijat voivat harjoitella Haas ST20-25 metallisorvin käyttöä. Tietotekniikan opinnäytetöissä käsitellään usein vain teknistä puolta. Tämä opinnäytetyö käsittelee hyötypelejä hieman eri näkökulmasta.

Työn toteutustapana oli kehittämistyö ja tutkimusmenetelmänä teoreettinen tutkimus. Työssä tutkittiin hyötypelejä aiempien tutkimusten avulla ja pyrittiin todistaman hyötypelien tuomia hyötyjä, joiden avulla opetusta ja koulutusta saataisiin parannettua.

Työn tietoperustana oli useat hyötypelejä käsittelevät tutkimukset sekä videot ja artikkelit hyötypeleistä, sekä opetuksen haasteista. Työssä hyödynnettiin erilaisia aineistoja kuten videoita, artikkeleita, tutkimuksia sekä muita verkkolähteitä. Työssä käsitellyt tutkimukset käsittelivät hyötypelejä eri näkökulmista ja käyttötarkoituksissa.

Oikein toteutettuna hyötypelit ovat erinomainen lisäys opetukseen. Hyötypelit tarjoavat monille opiskelijoille mieluisen tavan opiskella. Työn kautta saatujen tulosten mukaan, hyötypelit voivat parantaa oppimistuloksia, mikäli tietyt kriteerit täyttyvät. Hyötypelin tulee olla toteutettu hyvin ja tarjota yleisesti pelaajalleen positiivinen kokemus. Hyötypelien tulee sisältää ominaisuuksia kuten tasapaino viihde-elementtien ja oppimiseen liittyvien elementtien välillä, selkeät tavoitteet ja riittävä ohjeistus, antaa palautetta pelaajalle, mahdollistaa moninpeli ja yhteistyö pelaajien kesken.

Aihe vaatii kuitenkin lisätutkimuksia. Hyötypelien tehokkuutta tulisi tutkia lukuisien eri oppiaineiden kohdalla. Kaikkiin opetussuunnitelmiin ja aiheisiin hyötypelit eivät sovi, joten jatkotutkimus vastaisi siihen kysymykseen, mille aiheille hyötypelit sopivat parhaiten.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste