Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Brändi-ilme olympialaisten piktogrammeissa : millä tavoin olympiakisojen brändi-ilmeet näkyvät urheilulajeja kuvaavissa piktogrammeissa vuosina 1994–2008?

Kujala, Rami (2024)

Avaa tiedosto
kujala_rami.pdf (3.562Mt)
Lataukset: 


Kujala, Rami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121636382
Tiivistelmä
Urheilulajeja kuvaavia piktogrammeja käytetään olympialaisissa visuaalisen viestinnän lisäksi kisojen brändin vahvistamiseen osana brändi-ilmettä. Tämä tutkielma pyrkii löytämään keinoja, joilla piktogrammeista on tehty olympiakisojen brändi-ilmeiden näköisiä.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ikonologian metodeja käyttäen analysoimalla yhtä piktogrammia jokaisista olympiakisoista vuosilta 1994–2008. Analysoitavia piktogrammeja oli yhteensä kahdeksan kappaletta.

Tutkimuksessa ilmeni kolme keinoa, joita käyttämällä piktogrammeista tehtiin olympiakisojen brändi-ilmeen näköisiä. Kuusi kahdeksasta analysoidusta piktogrammista otti vaikutteita järjestäjämaan kulttuuriperinnöstä. Puolet piktogrammeista myötäili muita olympiakisojen ilmeeseen kuuluvia elementtejä. Järjestäjämaan luonnon ja ympäristön inspiroivaa väripalettia käytti niin ikään puolet piktogrammeista.
 
Sports pictograms are used in the Olympics not only for visual communication but to also strengthen the brand of the games as a part of the overall visual identity. This thesis aims to find out how Olympic sports pictograms are designed to fit in with the Look of the Games.

The study was conducted as a qualitative study using iconological methods. One pictogram from each Olympic Games from 1994 to 2008 was analyzed, totaling eight pictograms.

The research revealed three methods that were used to make the pictograms fit in with the Look of the Games. Six of the eight analyzed pictograms took inspiration from the cultural heritage of the host country. Half of the pictograms used other elements from the Look of the Games in their style. Half of the pictograms used a color palette inspired by the nature and environment of the host country.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste