Älylaitteiden vaikutus lapsen kehitykseen
Juolahti, Ida; Juntunen, Veeti (2024)
Juolahti, Ida
Juntunen, Veeti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736634
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia älylaitteiden vaikutuksia lapsen fyysiseen, kognitiiviseen sekä sosioemotionaaliseen kehitykseen. Tämä opinnäytetyö on toteutettu kartoittavana kirjallisuuskatsauksena tutkimalla jo olemassa olevaa tutkimistietoa aiheesta. Opinnäytetyö antaa varhaiskasvattajille, sosiaalialan työntekijöille sekä vanhemmille tärkeää tietoa älylaitteiden hyödyistä ja haitoista.
Teoreettisessa viitekehyksessä avasimme tämän opinnäytetyö kannalta tärkeitä käsitteitä; digitalisaatio, älylaite, varhaiskasvatus. Aineistokeruu toteutettiin Finna, PubMed, Eric ja Google scholar tietokannoista. Pienen aineistomäärän vuoksi lisähakuja tehtiin tutkimusten lähdeluetteloiden avulla.
Tulokset osoittivat, että älylaitteiden käytöllä voi olla sekä välittömiä että välillisiä vaikutuksia, joista erityisesti pitkäaikaiset fyysiset haitat, kuten silmien rasitus ja tuki- ja liikuntaelimistön ongelmat, ovat huolestuttavia. Kognitiivisessa ja sosioemotionaalisessa kehityksessä älylaitteiden runsas käyttö näyttää olevan yhteydessä keskittymiskyvyn ja itsesäätelytaitojen heikentymiseen sekä vuorovaikutustaitojen heikkenemiseen.
Varhaislapsuus on herkkää aikaa taitojen kehittymiselle, mikä korostaa vanhempien ja kasvattajien roolia älylaitteiden käytön rajaamisessa. Vaikka älylaitteiden pedagogisesti suunniteltu käyttö voi tarjota myös hyötyjä, älylaitteiden hallitsematon käyttö näyttää lisäävän riskejä lasten tasapainoiselle kehitykselle. Tästä syystä älylaitteiden käyttöön liittyvä ohjeistus ja sääntely ovat keskeisiä lasten hyvinvoinnin tukemiseksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä avasimme tämän opinnäytetyö kannalta tärkeitä käsitteitä; digitalisaatio, älylaite, varhaiskasvatus. Aineistokeruu toteutettiin Finna, PubMed, Eric ja Google scholar tietokannoista. Pienen aineistomäärän vuoksi lisähakuja tehtiin tutkimusten lähdeluetteloiden avulla.
Tulokset osoittivat, että älylaitteiden käytöllä voi olla sekä välittömiä että välillisiä vaikutuksia, joista erityisesti pitkäaikaiset fyysiset haitat, kuten silmien rasitus ja tuki- ja liikuntaelimistön ongelmat, ovat huolestuttavia. Kognitiivisessa ja sosioemotionaalisessa kehityksessä älylaitteiden runsas käyttö näyttää olevan yhteydessä keskittymiskyvyn ja itsesäätelytaitojen heikentymiseen sekä vuorovaikutustaitojen heikkenemiseen.
Varhaislapsuus on herkkää aikaa taitojen kehittymiselle, mikä korostaa vanhempien ja kasvattajien roolia älylaitteiden käytön rajaamisessa. Vaikka älylaitteiden pedagogisesti suunniteltu käyttö voi tarjota myös hyötyjä, älylaitteiden hallitsematon käyttö näyttää lisäävän riskejä lasten tasapainoiselle kehitykselle. Tästä syystä älylaitteiden käyttöön liittyvä ohjeistus ja sääntely ovat keskeisiä lasten hyvinvoinnin tukemiseksi.