Liiketoimintasuunnitelma Hyvinvointistudio Voimalle : kuinka kehittää yritykselle kilpailukykyä?
Heino, Jari (2024)
Heino, Jari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736628
Tiivistelmä
Yritykset kokevat haasteita olemassaolonsa aikana ja osa niistä onnistuu selättämään ne, kun toiset kaatuvat niihin. Haasteet koskettavat niin isoja kuin pieniä yrityksiä. Tämän opinnäytetyön kohdeyrityksenä on haasteita lähitulevaisuudessa näkevä toiminimellä työskentelevä yritys.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda liiketoimintasuunnitelma hyvinvointipalveluita tuottavalle yritykselle. Opinnäytetyö toteutettiin uudistamisperusteisena hankkeena Hyvinvointistudio Voima nimiselle toiminimelle. Työn tavoitteena oli luoda liiketoimintasuunnitelma, jolla saataisiin luotua uutta suuntaa ja strategista otetta kohdeyrityksen liiketoimintaan, sekä implementoitua se nopeasti osaksi liiketoimintaa.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena otteena toimi konstruktiivinen tutkimusote. Työssä laadittiin liiketoimintasuunnitelmasta laaja teoreettinen viitekehys, jonka pohjalta luotiin konstruktio eli kohdeyrityksen liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelmalle tehtiin markkinatesti, jonka tuloksista tehtiin raportti.
Opinnäytetyössä onnistuttiin luomaan teoriaa havainnollistava konstruktio sekä tuottamaan arvoa kohdeyritykselle, joka päätyi ottamaan luodun liiketoimintasuunnitelman käyttöönsä. Liiketoimintasuunnitelmalla onnistuttiin löytämään yritykselle kilpailukykytekijöitä, käytäntöön helposti laitettava strategia sekä yrittäjää resonoiva missio.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda liiketoimintasuunnitelma hyvinvointipalveluita tuottavalle yritykselle. Opinnäytetyö toteutettiin uudistamisperusteisena hankkeena Hyvinvointistudio Voima nimiselle toiminimelle. Työn tavoitteena oli luoda liiketoimintasuunnitelma, jolla saataisiin luotua uutta suuntaa ja strategista otetta kohdeyrityksen liiketoimintaan, sekä implementoitua se nopeasti osaksi liiketoimintaa.
Opinnäytetyön tutkimuksellisena otteena toimi konstruktiivinen tutkimusote. Työssä laadittiin liiketoimintasuunnitelmasta laaja teoreettinen viitekehys, jonka pohjalta luotiin konstruktio eli kohdeyrityksen liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelmalle tehtiin markkinatesti, jonka tuloksista tehtiin raportti.
Opinnäytetyössä onnistuttiin luomaan teoriaa havainnollistava konstruktio sekä tuottamaan arvoa kohdeyritykselle, joka päätyi ottamaan luodun liiketoimintasuunnitelman käyttöönsä. Liiketoimintasuunnitelmalla onnistuttiin löytämään yritykselle kilpailukykytekijöitä, käytäntöön helposti laitettava strategia sekä yrittäjää resonoiva missio.