Lean Leadership in a Product Development Organization : How to Achieve High-Performance Culture
Heikkinen, Elina (2024)
Heikkinen, Elina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736703
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin parantamaan tiedolla johdettujen asiantuntijaorganisaatioiden suorituskykyä Lean-filosofian avulla, johtamisen näkökulmasta. Eräässä tuotekehitysorganisaatiossa analysoitiin heikentyneen suorituskyvyn syitä parannuskohteiden tunnistamiseksi. Osana tutkimusta tarkasteltiin myös muutosten jalkauttamisen haasteita.
Tutkimuksessa käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Gembaa (käytännönläheinen ongelmanratkaisumenetelmä) ja haastatteluja käytettiin tiedon keräämiseen ja ongelma-analyysin luomiseen. Suorituskykytekijöiden tutkimisen ja syntetisoinnin avulla luotiin suorituskykymalli ja suorituskyvyn kehittämissuunnitelma kohdeorganisaatiolle. Teoriapohja rakennettiin kohdeorganisaation ongelma-analyysin perusteella ja siinä tarkastellaan suorituskykyä Leanin, johtamisen, kulttuurin, työprosessien, työmenetelmien ja psykologian näkökulmasta. Tutkimus keskittyi tarkastelemaan Leanin filosofisia ja kulttuurisia näkökohtia Lean-työkalujen käytön sijaan. Luotu konstruktio on yleisohje asiantuntijaorganisaatioiden suorituskyvyn parantamisen suunnitteluun. Kohdeorganisaatio näki heille luodun suunnitelman tarjoavan kattavan ja konkreettisen lähtökohdan suorituskyvyn jatkokehittämiselle.
Tutkimuksessa ehdotetaan tiedolla johdetun organisaation tärkeimpien suorituskykytekijöiden olevan arvoa tuottavaan työhön kognitiiviset resurssit keskittävä työntekijäkeskeinen tiedonhallinta, kunnioittava kulttuuri ja tehokas tiedonhallinnan hukan ja organisatorisen kaaoksen vähentäminen jatkuvan parantamisen keinoin. Muutosten jalkauttamisen onnistumiseen ehdotetaan kaikkien sidosryhmien osallistamista prosessien suunnitteluun ja asiakasarvon korostamista. This thesis focuses on improving the performance of information driven specialist organisations via Lean philosophy from leadership perspective. A product development organisation was studied to analyse the causes of impaired performance, and to identify improvement targets. Change deployment challenges were examined as part of the study.
The constructive research approach was used; Gemba (a method of practical problem solving) and interviews were utilized to gather information and to create a problem analysis, and via researching and synthesizing performance factors a performance model and a performance development plan for the target organization were created. The theory base was constructed based on the target organization’s problem analysis, and examines performance through Lean, leadership, culture, work processes, working methods and psychology. The research focused on examining the philosophical and cultural aspects of Lean, rather than the utilization of the Lean toolset. The created construct is a general guidance for performance improvement planning in specialist organisations. The target organization perceived the provided plan as a comprehensive and tangible starting point for the future performance development.
The study suggests that the most important performance factors of an information driven organization are employee-centric information management focusing on directing the cognitive resources towards value adding work, a culture of respect, and effective mitigation of the information wastes and organizational chaos via continuous improvement. Involvement of all stakeholders in process planning and emphasis of customer value are suggested for successful change deployment.
Tutkimuksessa käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta. Gembaa (käytännönläheinen ongelmanratkaisumenetelmä) ja haastatteluja käytettiin tiedon keräämiseen ja ongelma-analyysin luomiseen. Suorituskykytekijöiden tutkimisen ja syntetisoinnin avulla luotiin suorituskykymalli ja suorituskyvyn kehittämissuunnitelma kohdeorganisaatiolle. Teoriapohja rakennettiin kohdeorganisaation ongelma-analyysin perusteella ja siinä tarkastellaan suorituskykyä Leanin, johtamisen, kulttuurin, työprosessien, työmenetelmien ja psykologian näkökulmasta. Tutkimus keskittyi tarkastelemaan Leanin filosofisia ja kulttuurisia näkökohtia Lean-työkalujen käytön sijaan. Luotu konstruktio on yleisohje asiantuntijaorganisaatioiden suorituskyvyn parantamisen suunnitteluun. Kohdeorganisaatio näki heille luodun suunnitelman tarjoavan kattavan ja konkreettisen lähtökohdan suorituskyvyn jatkokehittämiselle.
Tutkimuksessa ehdotetaan tiedolla johdetun organisaation tärkeimpien suorituskykytekijöiden olevan arvoa tuottavaan työhön kognitiiviset resurssit keskittävä työntekijäkeskeinen tiedonhallinta, kunnioittava kulttuuri ja tehokas tiedonhallinnan hukan ja organisatorisen kaaoksen vähentäminen jatkuvan parantamisen keinoin. Muutosten jalkauttamisen onnistumiseen ehdotetaan kaikkien sidosryhmien osallistamista prosessien suunnitteluun ja asiakasarvon korostamista.
The constructive research approach was used; Gemba (a method of practical problem solving) and interviews were utilized to gather information and to create a problem analysis, and via researching and synthesizing performance factors a performance model and a performance development plan for the target organization were created. The theory base was constructed based on the target organization’s problem analysis, and examines performance through Lean, leadership, culture, work processes, working methods and psychology. The research focused on examining the philosophical and cultural aspects of Lean, rather than the utilization of the Lean toolset. The created construct is a general guidance for performance improvement planning in specialist organisations. The target organization perceived the provided plan as a comprehensive and tangible starting point for the future performance development.
The study suggests that the most important performance factors of an information driven organization are employee-centric information management focusing on directing the cognitive resources towards value adding work, a culture of respect, and effective mitigation of the information wastes and organizational chaos via continuous improvement. Involvement of all stakeholders in process planning and emphasis of customer value are suggested for successful change deployment.