Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tekoälytyökalut tietojenkäsittelyn opinnoissa

Ahonen, Juho; Kivilompolo, Johan; Honkamäki, Riku; Leppäkoski, Topias (2024)

 
Avaa tiedosto
Ahonen_Honkamaki_Kivilompolo_Leppakoski.pdf (1.170Mt)
Lataukset: 


Ahonen, Juho
Kivilompolo, Johan
Honkamäki, Riku
Leppäkoski, Topias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736708
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin tekoälyn hyödyntämistä tietojenkäsittelyn opinnoissa. Tavoitteena oli selvittää, miten tekoäly voi tukea oppimista, parantaa oppimistuloksia ja kehittää opiskelijoiden valmiuksia kohdata tekoälyyn liittyviä tulevaisuuden haasteita. Työssä tarkasteltiin tekoälyn kehitystä, nykytilaa ja käytännön sovelluksia korkeakouluopiskelijoiden näkökulmasta aiempien tutkimusten pohjalta.

Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja käytännön esimerkkien analyysina. Menetelmät sisälsivät tarkastelun tekoälyn eduista ja haasteista, kuten sen mahdollisuudesta yksilöllistää oppimisprosesseja ja riskistä riippuvuuteen valmiisiin ratkaisuihin.

Tulokset osoittivat, että tekoäly voi merkittävästi tukea oppimista tarjoamalla personoitua palautetta ja nopeuttamalla tiedonhakua. Generatiiviset sovellukset, kuten ChatGPT, olivat erityisen hyödyllisiä ohjelmoinnin ja luovien projektien tukena. Haasteina korostuivat kriittisen ajattelun ylläpito ja eettiset kysymykset, joihin suositeltiin selkeitä käyttöohjeita ja oppilaitosten tukea.

Johtopäätöksenä todettiin, että tekoälyllä on merkittävä potentiaali rikastuttaa tietojenkäsittelyn opintoja. Sen käyttö vaatii kuitenkin vastuullisia toimintaperiaatteita ja opiskelijoiden aktiivisen roolin säilyttämistä. Kehitysehdotuksina esitettiin eettisten ohjeistusten tarkentamista ja opiskelijoiden kouluttamista kriittiseen tekoälyn käyttöön.
 
This thesis explores the integration of artificial intelligence (AI) in information processing studies, focusing on its potential to enhance learning outcomes and equip students with the skills to address AI-related challenges in the future. The study examines the development, current applications, and practical implications of AI tools for higher education students.

The research is based on a literature review and practical analysis of AI tools used in educational contexts. Key findings highlight AI's capacity to personalize learning processes, provide real-time feedback, and assist in programming and creative projects. However, challenges such as maintaining critical thinking skills and addressing ethical concerns were also identified.

The results suggest that AI can significantly improve the learning experience when used responsibly and with clear guidance. Recommendations include the development of ethical guidelines for the use of AI in education and the training of students to critically evaluate and effectively utilize AI technologies.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste