Kestävää kasvua kirkon tiluksilla : ekologinen kestävyys osaksi Iin seurakunnan varhaiskasvatusta
Nevalainen, Pekka (2024)
Nevalainen, Pekka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736850
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli laatia Iin seurakunnan varhaiskasvatukselle suunnitelma ekologisesti kestävän kehityksen toteuttamiseksi. Tavoitteena oli tuoda ekologinen kestävyys osaksi Iin seurakunnan varhaiskasvatusta.
Kehittämistyön prosessin jäsentäjänä käytettiin lineaarista mallia. Kehittämistyötä varten kerättiin kyselyllä Iin seurakunnan varhaiskasvatuspalveluiden käyttäjiltä sekä Iin seurakunnan kasvatustyön päättäjiltä ajatuksia ja näkemyksiä ekologisesti kestävän kehityksen integroimisesta osaksi Iin seurakunnan varhaiskasvatusta. Kyselyn vastausten pohjalta laadittiin suunnitelma ekologisesti kestävän kehityksen toteuttamiseksi Iin seurakunnan varhaiskasvatuksessa.
Kehittämistyön tuloksena syntyi vuodenkiertoon pohjautuva suunnitelma siitä, miten ekologisesti kestävä kehitys voitaisiin integroida osaksi Iin seurakunnan varhaiskasvatusta. Suunnitelmassa yhdistettiin hengellisyys, ekologinen kasvatus ja lasten tunnetaitojen kehittäminen. Se rakentui kristillisen kasvatuksen arvomaailman pohjalle. Suunnitelmassa painottuivat lapsen osallisuus, tutkiva oppiminen ja kokemuksellisuus. Se sisälsi selkeitä ja konkreettisia keinoja, jotka vastasivat ekologisen kasvatuksen ydinarvoihin.
Ekologisesti kestävän kehityksen suunnitelman vaikutusten arvioimiseksi olisi jatkotutkimuksen kannalta hyödyllistä tehdä pitkäaikaistutkimusta siitä, miten kestävän kehityksen toimintamallin käyttö vaikuttaa lasten ympäristötietoisuuteen ja käytäntöihin. Tällainen tutkimus voisi tuottaa arvokasta tietoa siitä, miten varhaiskasvatuksen ekologisesti kestävä toimintamalli tukee lasten arvojen ja asenteiden kehittymistä pitkällä aikavälillä. Samoin kotien ja seurakunnan varhaiskasvatuksen yhteistyön syventäminen voisi olla kehittämisen arvoinen kohde. Voitaisiin luoda materiaalipaketti vanhemmille, jossa heille annetaan vinkkejä kestävän elämäntavan tukemiseksi kotona.
Kehittämistyön prosessin jäsentäjänä käytettiin lineaarista mallia. Kehittämistyötä varten kerättiin kyselyllä Iin seurakunnan varhaiskasvatuspalveluiden käyttäjiltä sekä Iin seurakunnan kasvatustyön päättäjiltä ajatuksia ja näkemyksiä ekologisesti kestävän kehityksen integroimisesta osaksi Iin seurakunnan varhaiskasvatusta. Kyselyn vastausten pohjalta laadittiin suunnitelma ekologisesti kestävän kehityksen toteuttamiseksi Iin seurakunnan varhaiskasvatuksessa.
Kehittämistyön tuloksena syntyi vuodenkiertoon pohjautuva suunnitelma siitä, miten ekologisesti kestävä kehitys voitaisiin integroida osaksi Iin seurakunnan varhaiskasvatusta. Suunnitelmassa yhdistettiin hengellisyys, ekologinen kasvatus ja lasten tunnetaitojen kehittäminen. Se rakentui kristillisen kasvatuksen arvomaailman pohjalle. Suunnitelmassa painottuivat lapsen osallisuus, tutkiva oppiminen ja kokemuksellisuus. Se sisälsi selkeitä ja konkreettisia keinoja, jotka vastasivat ekologisen kasvatuksen ydinarvoihin.
Ekologisesti kestävän kehityksen suunnitelman vaikutusten arvioimiseksi olisi jatkotutkimuksen kannalta hyödyllistä tehdä pitkäaikaistutkimusta siitä, miten kestävän kehityksen toimintamallin käyttö vaikuttaa lasten ympäristötietoisuuteen ja käytäntöihin. Tällainen tutkimus voisi tuottaa arvokasta tietoa siitä, miten varhaiskasvatuksen ekologisesti kestävä toimintamalli tukee lasten arvojen ja asenteiden kehittymistä pitkällä aikavälillä. Samoin kotien ja seurakunnan varhaiskasvatuksen yhteistyön syventäminen voisi olla kehittämisen arvoinen kohde. Voitaisiin luoda materiaalipaketti vanhemmille, jossa heille annetaan vinkkejä kestävän elämäntavan tukemiseksi kotona.