Tehokas saatavien hallinta: ulkoistuksen mahdollisuudet ja liiketoiminnalliset edut
Holopainen, Krista (2024)
Holopainen, Krista
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736818
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee miten ulkoistaminen voi tuoda liiketoiminnallisia hyötyjä yrityksille ja mitä haasteita tähän voi mahdollisesti liittyä. Tutkimus pyrkii tarjoamaan konkreettisia työkaluja ja neuvoja ulkoistamiseen liittyvien mahdollisuuksien ja haasteiden tunnistamiseen, ulkoistusprosessin vaiheisiin ja kumppanin valintaan, sekä siihen miten onnistumista voidaan arvioida ja seurata. Opinnäytetyön on tarkoitus ensisijaisesti palvella yrityksiä, jotka harkitsevat saatavien hallinnan ulkoistamista tai laajentamista, mutta se voi myös vahvistaa tai tuoda näkökulmia palveluntarjoajille siitä, mitä toimeksiantajat heiltä toivovat.
Aiheen monimuotoisuus ja päätöksentekoon liittyvät inhimilliset tekijät vaativat syvällistä ja asiasidonnaista tarkastelua, joten tutkimusmenetelmäksi on valittu kvalitatiivinen tutkimus. Syvemmän ymmärryksen edistämiseksi teoreettisen osuuden lisäksi toteutettiin monimenetelmällinen kyselytutkimus keskisuurille ja suurille yrityksille, joka sisälsi avoimia sekä strukturoituja kysymyksiä saatavien hallinnan ulkoistamiseen liittyen. Tutkimuksen viitekehyksessä käsitellään saatavien hallinnan perusteita, aiheelle olennaisia säädöksiä, perintäkeinoja ja saatavien hallinnan ulkoistamisen prosessia kokonaisuudessaan, kuten liiketoiminnallisia mahdollisuuksia ja haasteita, ulkoistamisen käytäntöjä, ulkoistuskumppanin valintaa ja onnistumisen seurantaa. Teoriapohjaisen osuuden tarkoitus on toimia vahvana tutkielman pohjana, jonka tuloksia vahvistettiin kyselytutkimuksen tuottamilla aidoilla kokemuksilla, mitä yritykset kokivat saatavien hallinnan ulkoistamisesta.
Tutkimustulokset osoittivat, että saatavien hallinnan ulkoistaminen voi tuoda merkittäviä liiketaloudellisia hyötyjä, mutta onnistuminen edellyttää huolellista suunnittelua. Toimeksiantajat arvostavat erityisesti palveluntarjoajien luotettavuutta, asiantuntijuutta, erityisosaamista sekä nykyaikaisia teknologisia ratkaisuja. Saatavien hallinnan ulkoistaminen ei kuitenkaan ole enää pelkkä tehokkuuden tavoittelun keino, vaan yhä useammin myös osa yrityksen asiakaspalvelustrategiaa. Tämä asettaa ulkoistuskumppaneille vaatimuksia ymmärtää toimeksiantajan liiketoimintaympäristöä ja tarjota räätälöityjä, asiakaslähtöisiä ratkaisuja.
Aiheen monimuotoisuus ja päätöksentekoon liittyvät inhimilliset tekijät vaativat syvällistä ja asiasidonnaista tarkastelua, joten tutkimusmenetelmäksi on valittu kvalitatiivinen tutkimus. Syvemmän ymmärryksen edistämiseksi teoreettisen osuuden lisäksi toteutettiin monimenetelmällinen kyselytutkimus keskisuurille ja suurille yrityksille, joka sisälsi avoimia sekä strukturoituja kysymyksiä saatavien hallinnan ulkoistamiseen liittyen. Tutkimuksen viitekehyksessä käsitellään saatavien hallinnan perusteita, aiheelle olennaisia säädöksiä, perintäkeinoja ja saatavien hallinnan ulkoistamisen prosessia kokonaisuudessaan, kuten liiketoiminnallisia mahdollisuuksia ja haasteita, ulkoistamisen käytäntöjä, ulkoistuskumppanin valintaa ja onnistumisen seurantaa. Teoriapohjaisen osuuden tarkoitus on toimia vahvana tutkielman pohjana, jonka tuloksia vahvistettiin kyselytutkimuksen tuottamilla aidoilla kokemuksilla, mitä yritykset kokivat saatavien hallinnan ulkoistamisesta.
Tutkimustulokset osoittivat, että saatavien hallinnan ulkoistaminen voi tuoda merkittäviä liiketaloudellisia hyötyjä, mutta onnistuminen edellyttää huolellista suunnittelua. Toimeksiantajat arvostavat erityisesti palveluntarjoajien luotettavuutta, asiantuntijuutta, erityisosaamista sekä nykyaikaisia teknologisia ratkaisuja. Saatavien hallinnan ulkoistaminen ei kuitenkaan ole enää pelkkä tehokkuuden tavoittelun keino, vaan yhä useammin myös osa yrityksen asiakaspalvelustrategiaa. Tämä asettaa ulkoistuskumppaneille vaatimuksia ymmärtää toimeksiantajan liiketoimintaympäristöä ja tarjota räätälöityjä, asiakaslähtöisiä ratkaisuja.