Tunnetaitotuokiot harjoitteiden avulla peruskoulun viidesluokkalaisille: psykofyysinen fysioterapia ala-asteen tunnetaito-opetustuokioissa
Koponen, Kristiina (2024)
Koponen, Kristiina
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121736775
Tiivistelmä
Tunnetaitojen oppiminen on tärkeä osa lapsen kehitystä ja kasvua. Hyvien tunnetaitojen myötä lapsi kykenee hyviin sosiaalisiin suhteisiin. Koulu tarjoaa erinomaisen ympäristön erilaisten sosiaalisten taitojen oppimiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pitää ala-asteen viidesluokkalaisille kolme erillistä tunnetaitotuokiota. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli myös lisätä koululle tietoisuutta psykofyysisestä fysioterapiasta ja mahdollisuuksista hyödyntää ulkopuolista työntekijää tunnetuokioiden pitämisessä. Tarkoituksena oli alustavasti kartoittaa, voisiko tuokioita pitää muun opetuksen siitä häiriintymättä. Tuokioissa käytettiin psykofyysisen fysioterapian harjoitteita, niin yksilö- kuin ryhmäharjoitteita. Opinnäytetyössä psykofyysinen fysioterapia vietiin lapsen arkiympäristöön ja hänen kaveripiiriinsä. Tunnetaito-tuokioiden tuli soveltua pidettäviksi koulupäivän
aikana, muun opetuksen lomassa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö. Opinnäytetyössä pidettiin pienryhmissä ala-asteen viidesluokkalaisille kolme erillistä tunnetaitotuokiota. Tuokioissa käytettiin psykofyysisiä harjoitteita ja tuotiin esille kehomieli-yhteyttä. Opinnäytetyö perustui lineaariseen malliin. Opinnäytetyö eteni tavoitteen määrittelystä suunnit
teluun, toteutukseen ja päättämiseen. Lopuksi koulun opettaja ja rehtori antoivat palautetta toteutuneiden tuokioiden vaikutuksista koulupäivän sujumiseen ja lasten käytökseen. Tuokiot pidettiin keväällä 2024 ja opinnäytetyö valmistui syksyllä 2024.
Opinnäytetyön osoitti, että ala-asteen viidesluokkalaisille voitiin pitää tunnetaitotuokioita koulupäivän lomassa, muun opetuksen siitä häiriintymättä. Oppilaat osallistuivat tuokioihin mielellään. Koulun henkilökunta sekä oppilaat saivat samalla tietoa fysioterapiasta ja sen moniulotteisuudesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pitää ala-asteen viidesluokkalaisille kolme erillistä tunnetaitotuokiota. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli myös lisätä koululle tietoisuutta psykofyysisestä fysioterapiasta ja mahdollisuuksista hyödyntää ulkopuolista työntekijää tunnetuokioiden pitämisessä. Tarkoituksena oli alustavasti kartoittaa, voisiko tuokioita pitää muun opetuksen siitä häiriintymättä. Tuokioissa käytettiin psykofyysisen fysioterapian harjoitteita, niin yksilö- kuin ryhmäharjoitteita. Opinnäytetyössä psykofyysinen fysioterapia vietiin lapsen arkiympäristöön ja hänen kaveripiiriinsä. Tunnetaito-tuokioiden tuli soveltua pidettäviksi koulupäivän
aikana, muun opetuksen lomassa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö. Opinnäytetyössä pidettiin pienryhmissä ala-asteen viidesluokkalaisille kolme erillistä tunnetaitotuokiota. Tuokioissa käytettiin psykofyysisiä harjoitteita ja tuotiin esille kehomieli-yhteyttä. Opinnäytetyö perustui lineaariseen malliin. Opinnäytetyö eteni tavoitteen määrittelystä suunnit
teluun, toteutukseen ja päättämiseen. Lopuksi koulun opettaja ja rehtori antoivat palautetta toteutuneiden tuokioiden vaikutuksista koulupäivän sujumiseen ja lasten käytökseen. Tuokiot pidettiin keväällä 2024 ja opinnäytetyö valmistui syksyllä 2024.
Opinnäytetyön osoitti, että ala-asteen viidesluokkalaisille voitiin pitää tunnetaitotuokioita koulupäivän lomassa, muun opetuksen siitä häiriintymättä. Oppilaat osallistuivat tuokioihin mielellään. Koulun henkilökunta sekä oppilaat saivat samalla tietoa fysioterapiasta ja sen moniulotteisuudesta.