Hävikin hallinnan optimointi : K-Market S & J Jalkanen
Heinonen, Jani; Mustonen, Markus (2024)
Heinonen, Jani
Mustonen, Markus
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837052
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837052
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia K-market S & J Jalkasen leipäosaston hävikin muodostumista sekä sen hallintaan liittyviä asioita. Työn tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon hävikkiä kertyy kaupan leipäosastolta, mitkä ovat kaupan hävikin hallintakeinot sekä pohtia mahdollisia kehitysehdotuksia toiminnan optimoimiseksi.
Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää. Kvalitatiivinen toteutettiin kauppiaiden haastattelujen avulla ja kvantitatiivinen anonyymillä kyselylomakkeella kaupan työntekijöille. Haastattelu antoi laajan yleiskuvan kaupassa jo käytössä olevista hävikin hallintakeinoista. Kyselylomakkeella varmistettiin hallintakeinojen toteutuminen käytännön tasolla. Saimme myös käyttömme myymälän käytössä olevat inventaariotiedot heidän omista järjestelmistään työmme tueksi.
Haastattelujen avulla saatiin tarkka käsitys kaupan logistisen ketjun toteutumisesta, tuotteiden varastoinnin organisoinnista, mahdollisuuksista suhteuttaa kauppaan tulevat tilausmäärät kaupan koon mukaan standardoiduista K-ryhmän tilauksista sekä kuinka henkilökunta oli perehdytetty toimimaan hävikkiä minimoiden. Kyselylomakkeeseen vastasi muutamat työntekijät, jotka vahvistivat käytännön tasolla olevat hävikinhallintakeinot, jotka olimme saaneet selville haastattelujen avulla.
Yhteistyö K-market S & J Jalkasen kanssa sujui loistavasti ja kommunikaatio oli avointa koko tutkimuksen ja saimme aina pyydettäessä tarkentavia tietoja kauppiailta. Käytetyt menetelmät auttoivat meitä saamaan kokonaiskuvan kaupan toiminnoista ja sen pohjalta miettimään kehityskohteita. Kaupalla oli käytössä jo paljon hyviä hävikinhallintakeinoja kuten hyvin organisoitu ja optimoitu varastotila, mahdollisuus vaikuttaa tilausmääriin, hyllytyksen huolellisuuden perehdytys työntekijöille. Kehityskohteita pohdittaessa tutkimuksemme pohjalta, kaupassa olisi kiinnitettävä tarkempaa huomiota saapuvien kuormien tarkistamiseen, jotta kauppiaat voivat olla varmoja, että kaikki tilatut tuotteet ovat saapuneet. Myös kommunikaatio kauppiaiden ja työntekijöiden kesken on oltava hyvällä ja avoimella tasolla, jotta yllättävät tuotemenekit saadaan hallittua ja kompensoitua tuleviin tilauksiin, jotta tuotteita ei puutu hyllystä yllättäen.
Tutkimus toteutettiin hyödyntämällä sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää. Kvalitatiivinen toteutettiin kauppiaiden haastattelujen avulla ja kvantitatiivinen anonyymillä kyselylomakkeella kaupan työntekijöille. Haastattelu antoi laajan yleiskuvan kaupassa jo käytössä olevista hävikin hallintakeinoista. Kyselylomakkeella varmistettiin hallintakeinojen toteutuminen käytännön tasolla. Saimme myös käyttömme myymälän käytössä olevat inventaariotiedot heidän omista järjestelmistään työmme tueksi.
Haastattelujen avulla saatiin tarkka käsitys kaupan logistisen ketjun toteutumisesta, tuotteiden varastoinnin organisoinnista, mahdollisuuksista suhteuttaa kauppaan tulevat tilausmäärät kaupan koon mukaan standardoiduista K-ryhmän tilauksista sekä kuinka henkilökunta oli perehdytetty toimimaan hävikkiä minimoiden. Kyselylomakkeeseen vastasi muutamat työntekijät, jotka vahvistivat käytännön tasolla olevat hävikinhallintakeinot, jotka olimme saaneet selville haastattelujen avulla.
Yhteistyö K-market S & J Jalkasen kanssa sujui loistavasti ja kommunikaatio oli avointa koko tutkimuksen ja saimme aina pyydettäessä tarkentavia tietoja kauppiailta. Käytetyt menetelmät auttoivat meitä saamaan kokonaiskuvan kaupan toiminnoista ja sen pohjalta miettimään kehityskohteita. Kaupalla oli käytössä jo paljon hyviä hävikinhallintakeinoja kuten hyvin organisoitu ja optimoitu varastotila, mahdollisuus vaikuttaa tilausmääriin, hyllytyksen huolellisuuden perehdytys työntekijöille. Kehityskohteita pohdittaessa tutkimuksemme pohjalta, kaupassa olisi kiinnitettävä tarkempaa huomiota saapuvien kuormien tarkistamiseen, jotta kauppiaat voivat olla varmoja, että kaikki tilatut tuotteet ovat saapuneet. Myös kommunikaatio kauppiaiden ja työntekijöiden kesken on oltava hyvällä ja avoimella tasolla, jotta yllättävät tuotemenekit saadaan hallittua ja kompensoitua tuleviin tilauksiin, jotta tuotteita ei puutu hyllystä yllättäen.