MacPherson-jousitukirakenteen tutkimista omarakenteisessa ajoneuvossa
Haapasalo, Joni (2024)
Haapasalo, Joni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837109
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy tutkimaan ajoneuvon ohjaavan akselin ohjausgeometriaa. Tavoitteena on ollut tuottaa dataa pyöränkulmista, jotta ajoneuvo voidaan säätää optimaalisiin säätöihin ennen, kun autolla lähdetään ajamaan radalla. Toteutustapana on ollut ajoneuvon mittauksia, josta on rakennettu suunnitteluohjelmaan malli. Mallista on otettu datapisteistä mittauksia, ja mittauksista on piirretty kuvaajia. Tietoperustana on käytetty vahvistettua teoria kirjallisuutta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä, koska tutkimuksesta on tarkoitus tuottaa yksi tai useampi tutkimustulos. Käytettyä aineistoa on muun muassa Boschin autotekninen käsikirja ja Millikenien kilpa-auton ajoneuvodynamiikka.
Tutkimuksen aikana jo mittausvaiheessa esiin nousi jousitukirakenteen rakenteellinen virhe, joka epävakautti rakennetta ja rengaskulmia. Rakenteellisen virheen mukaan luettuna rengaskulmat käyttäytyivät oletetulla tavalla, vaikka epävarmuutta käyttäytymiselle on olemassa. Johtopäätöksenä tutkimukselle on, ettei ajoneuvolle voi varmuudella tehdä optimaalista säätöhaarukkaa, kos-ka ajettavan radan rataprofiili vaikuttaa olennaisesti ajoneuvon jousituksen säätöihin. Tutkimuk-sen kehitysehdotuksena on kolmiotukivarren muuttaminen jäykäksi rakenteeksi nivelöidyn rakenteen tilalle. Työntulos on ajoneuvolle tuotettu säätöprofiili, joka on suuntaa antava, koska ajoneuvosta ei ole saatavilla tarvittavia tietoja.
Tutkimuksen aikana jo mittausvaiheessa esiin nousi jousitukirakenteen rakenteellinen virhe, joka epävakautti rakennetta ja rengaskulmia. Rakenteellisen virheen mukaan luettuna rengaskulmat käyttäytyivät oletetulla tavalla, vaikka epävarmuutta käyttäytymiselle on olemassa. Johtopäätöksenä tutkimukselle on, ettei ajoneuvolle voi varmuudella tehdä optimaalista säätöhaarukkaa, kos-ka ajettavan radan rataprofiili vaikuttaa olennaisesti ajoneuvon jousituksen säätöihin. Tutkimuk-sen kehitysehdotuksena on kolmiotukivarren muuttaminen jäykäksi rakenteeksi nivelöidyn rakenteen tilalle. Työntulos on ajoneuvolle tuotettu säätöprofiili, joka on suuntaa antava, koska ajoneuvosta ei ole saatavilla tarvittavia tietoja.