Insolvenssitiimin toimintatapojen sähköistäminen : Pohjois-Savon käräjäoikeus
Räsänen, Noora (2024)
Räsänen, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837179
Tiivistelmä
Pohjois-Savon käräjäoikeuden insolvenssitiimi tarvitsi ratkaisuja, jotka helpottaisivat etätyöskentelyä ja tuuraus-toimenpiteitä. Aiemmin asiakirjoja ja määräpäiviä seurattiin paperilla, mikä hankaloitti tuuraamista ja etätyötä. Ratkaisuksi syntyi sähköinen seurantataulukko, joka mahdollisti paperittoman työskentelyn ja asiakirjojen hal-linnan digitaalisesti. Tämä uusi järjestelmä mahdollisti sen, että sihteerit pääsivät käsiksi määräpäiväseurantaan etänä tai toimistolla ilman paperisia asiakirjoja.
Insolvenssitiimissä käsiteltävien asiaryhmien, ulosottovalitusten, konkurssi-, yrityssaneeraus- ja velkajärjestely-asioiden juttumäärät olivat lisääntyneet merkittävästi insolvenssitiimin toiminnan alkamisen jälkeen, joka johdat-ti kehittämään uusia, tehokkaampia toimintatapoja tiimin asioiden hoitamista varten.
Sähköinen seurantataulukko oli opinnäytetyön lopputuotos, eli kyseessä oli toiminnallinen työ. Toiminnalliseen työhön päädyttiin sen tuoman lisäarvon ja merkityksen takia. Kehittämisessä tuli ottaa huomioon insolvenssiasi-oiden perusteet, sähköisten toimintamallien mahdollisuudet ja uhat. Teoreettisena osana opinnäytetyössä tutkit-tiin insolvenssitiimissä käsiteltäviä asiaryhmiä sekä sähköisiä toimintatapoja ja niiden kehittymistä.
Todettiin, että sähköiset toimintatavat tarjosivat työntekoon suurta joustavuutta, sillä ne mahdollistivat paikka-riippumattoman työskentelyn, mikä paransi työ- ja vapaa-ajan tasapainoa. Etä- ja hybridityö, joissa yhdistettiin etä- ja lähityö, tukivat tuottavuutta ja työhyvinvointia. Sähköiset työvälineet, kuten pilvipalvelut ja virtuaaliset kokoukset, helpottivat viestintää, tiedon jakamista ja dokumenttien hallintaa, mikä säästi aikaa ja vähensi vir-heitä. Sähköiset työskentelytavat toivat kuitenkin myös haasteita, kuten tietoturvahaasteet, yksityisyyden suojan riskit ja viestinnän vaikeudet etätyössä. Vaikka digitaalinen työskentelymalli tuo monia etuja, kuten ajansäästöä ja ympäristöystävällisyyttä, on tärkeää hallita siihen liittyvät uhat ja varmistaa, että työntekijöillä on riittävät digitaaliset taidot.
Sähköinen seurantataulukko toi paikkariippumattomuutta ja tehosti työskentelyä, koska työntekijät voivat seura-ta työpinojaan ja määräpäiväseurantaa ilman fyysisiä papereita. Tämä vapautti aikaa muille työtehtäville, kuten asiakirjojen käsittelylle tietokoneella. Taulukon avulla seurantaa varten voidaan kirjata tärkeitä tietoja, kuten asiaryhmät, määräpäivät, asian vaiheet ja asiakirjat. Erityisesti hybridityön ja etätyön myötä tämä malli on tar-jonnut joustavuutta ja parantanut työ- ja yksityiselämän tasapainoa.
Opinnäytetyön tavoiteisiin päästiin seurantataulukon osalta, jonka toiminnallisuudet auttoivat selkeyttämään jokaisen insolvenssitiimin sihteerin työmäärää ja helpotti hahmottamaan kokonaisuutta. Käyttöönotto on rajattu opinnäytetyön ulkopuolelle, mutta käyttöönottoa on tärkeää seurata toimivuuden varmistamiseksi.
Insolvenssitiimissä käsiteltävien asiaryhmien, ulosottovalitusten, konkurssi-, yrityssaneeraus- ja velkajärjestely-asioiden juttumäärät olivat lisääntyneet merkittävästi insolvenssitiimin toiminnan alkamisen jälkeen, joka johdat-ti kehittämään uusia, tehokkaampia toimintatapoja tiimin asioiden hoitamista varten.
Sähköinen seurantataulukko oli opinnäytetyön lopputuotos, eli kyseessä oli toiminnallinen työ. Toiminnalliseen työhön päädyttiin sen tuoman lisäarvon ja merkityksen takia. Kehittämisessä tuli ottaa huomioon insolvenssiasi-oiden perusteet, sähköisten toimintamallien mahdollisuudet ja uhat. Teoreettisena osana opinnäytetyössä tutkit-tiin insolvenssitiimissä käsiteltäviä asiaryhmiä sekä sähköisiä toimintatapoja ja niiden kehittymistä.
Todettiin, että sähköiset toimintatavat tarjosivat työntekoon suurta joustavuutta, sillä ne mahdollistivat paikka-riippumattoman työskentelyn, mikä paransi työ- ja vapaa-ajan tasapainoa. Etä- ja hybridityö, joissa yhdistettiin etä- ja lähityö, tukivat tuottavuutta ja työhyvinvointia. Sähköiset työvälineet, kuten pilvipalvelut ja virtuaaliset kokoukset, helpottivat viestintää, tiedon jakamista ja dokumenttien hallintaa, mikä säästi aikaa ja vähensi vir-heitä. Sähköiset työskentelytavat toivat kuitenkin myös haasteita, kuten tietoturvahaasteet, yksityisyyden suojan riskit ja viestinnän vaikeudet etätyössä. Vaikka digitaalinen työskentelymalli tuo monia etuja, kuten ajansäästöä ja ympäristöystävällisyyttä, on tärkeää hallita siihen liittyvät uhat ja varmistaa, että työntekijöillä on riittävät digitaaliset taidot.
Sähköinen seurantataulukko toi paikkariippumattomuutta ja tehosti työskentelyä, koska työntekijät voivat seura-ta työpinojaan ja määräpäiväseurantaa ilman fyysisiä papereita. Tämä vapautti aikaa muille työtehtäville, kuten asiakirjojen käsittelylle tietokoneella. Taulukon avulla seurantaa varten voidaan kirjata tärkeitä tietoja, kuten asiaryhmät, määräpäivät, asian vaiheet ja asiakirjat. Erityisesti hybridityön ja etätyön myötä tämä malli on tar-jonnut joustavuutta ja parantanut työ- ja yksityiselämän tasapainoa.
Opinnäytetyön tavoiteisiin päästiin seurantataulukon osalta, jonka toiminnallisuudet auttoivat selkeyttämään jokaisen insolvenssitiimin sihteerin työmäärää ja helpotti hahmottamaan kokonaisuutta. Käyttöönotto on rajattu opinnäytetyön ulkopuolelle, mutta käyttöönottoa on tärkeää seurata toimivuuden varmistamiseksi.