Tietotekniikan hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa
Puhakka, Tinja (2024)
Puhakka, Tinja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121837311
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus selvittää, miten paljon tietotekniikka ja teknologia vaikuttaa varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tarkoitus oli saada tietoa mitä mahdollisuuksia ja haittoja tietotekniikan ja teknologian käytöstä nähdään Pohjois-Savon päiväkodeissa. Opinnäytetyössä tehtiin kyselytutkimus Pohjois-Savon kunnallisille ja yksityisille päiväkodeille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa pohjustettiin varhaiskasvatuksen määritelmää ja sitä, mitä varhaiskasvatus pitää sisällään. Teoriaosuudessa esiteltiin, mitä tavoitteita varhaiskasvatuksella on, mitä säädöksiä sekä lakeja varhaiskasvatukseen liittyy ja miten niitä seurataan. Kyselytutkimuksen kysymykset ja vastaukset esiteltiin opinnäytetyössä hyödyntäen pylväsdiagrammeja.
Kyselytutkimuksen avulla saatiin tietoa, miten varhaiskasvatuksen piirissä suhtaudutaan tietotekniikkaan ja sen käyttöön. Lisäksi saatiin tietoa, mitä kehitettävää sekä hyviä ja huonoja puolia tietotekniikasta ja sen käytöstä on varhaiskasvatuksen arjessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa pohjustettiin varhaiskasvatuksen määritelmää ja sitä, mitä varhaiskasvatus pitää sisällään. Teoriaosuudessa esiteltiin, mitä tavoitteita varhaiskasvatuksella on, mitä säädöksiä sekä lakeja varhaiskasvatukseen liittyy ja miten niitä seurataan. Kyselytutkimuksen kysymykset ja vastaukset esiteltiin opinnäytetyössä hyödyntäen pylväsdiagrammeja.
Kyselytutkimuksen avulla saatiin tietoa, miten varhaiskasvatuksen piirissä suhtaudutaan tietotekniikkaan ja sen käyttöön. Lisäksi saatiin tietoa, mitä kehitettävää sekä hyviä ja huonoja puolia tietotekniikasta ja sen käytöstä on varhaiskasvatuksen arjessa.