Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tunnepolku – Matka kohti vahvempia tunnetaitoja : varhaiskasvatuksen tunnetaito-opas

Hartikainen, Laura; Jääsvuo, Isabella (2024)

 
Avaa tiedosto
Hartikainen_Jaasvuo.pdf (1.261Mt)
Tunnepolku_opas.pdf (5.892Mt)
Lataukset: 


Hartikainen, Laura
Jääsvuo, Isabella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937586
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee lasten tunnetaitojen kehittämistä varhaiskasvatuksessa. Työn tavoitteena oli luoda Nappulakedon päiväkodille tunnetaito-opas, joka tarjoaa valmiin tuokio kokonaisuuden varhaiskasvatukseen tunnetaitojen systemaattiseen harjoittamiseen. Tunnetaitojen merkitys lasten hyvinvoinnin tukemisessa ja sosioemotionaalisten haasteiden ehkäisyssä on korostunut erityisesti nyky-yhteiskunnan haasteissa. Oppaan avulla pyritään lisäämään varhaiskasvatuksen käytännön mahdollisuuksia vahvistaa lasten tunnetaitoja.

Työn teoreettinen viitekehys pohjautuu varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin, tunnetaitoihin, kiintymyssuhdeteoriaan sekä tietoisuustaitoihin ja itsesäätelyyn. Toiminnallisessa osuudessa toteutettiin neljä tunnetaitotuokiota vaasalaisessa varhaiskasvatuksen yksikössä. Tuokioiden sisältö koostui aistien käytöstä, tunteiden nimeämisestä, kehollisesta ilmaisusta ja rentoutumisesta. Havainnot kerättiin osallistuvan havainnoinnin avulla sekä lapsilta saadun palautteen kautta.

Tulokset osoittivat, että lasten tunnetaitojen harjoittelu onnistui hyvin ja lapset osallistuivat innokkaasti ymmärtäen tuokioiden sisällöt hyvin. Opas koettiin selkeäksi ja helposti sovellettavaksi varhaiskasvatuksen opettajan näkökulmasta. Opinnäytetyömme korostaa tunnetaitojen merkitystä lapsen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa sekä opettajien roolia näiden taitojen tukemisessa varhaiskasvatuksen arjessa. Työn tulokset ja opas ovat hyödynnettävissä myös laajemmin varhaiskasvatuksen kentällä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste