Aloittavan yrityksen vakuutusten hankintaprosessi – huomioitavat asiat elinkaaren alussa
Viksten, Nico (2024)
Viksten, Nico
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937690
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee aloittavien yritysten vakuutustarpeita ja sitä, milloin aloittavat yritykset hankkivat vakuutuksia. Työn tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat vakuutusten hankinnan ajoitukseen ja miten vakuutusyhtiöt voivat parantaa myyntiprosessejaan vastaamaan yrittäjien tarpeita yritystoiminnan alkuvaiheessa.
Työn teoriaosuus käsitteli ostokäyttäytymistä, uuden yrityksen alkuvaiheen haasteita sekä riskienhallintaa yritysvakuutusten näkökulmasta. Tutkimuksen empiirisen osuuden aineisto kerättiin yhdistämällä vakuutusmyyjien sekä yrittäjien kokemukset. Vakuutusmyyjien tutkimus toteutettiin laadullisena puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Yrittäjien aineisto kerättiin Google Forms -kyselyllä, joka sisälsi sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä.
Tulokset osoittavat, että useimmat yrittäjät toivovat vakuutusyhtiöiden ottavan heihin yhteyttä viikon tai kuukauden sisällä yrityksen rekisteröinnistä. Sähköposti ja puhelin olivat vastaajien eniten suosimat yhteydenottotavat. Vakuutusten hankinnan suurimpina esteinä korostuivat taloudelliset haasteet ja epäselvyys vakuutustarpeista. Korkean riskin toimialoilla vakuutukset hankittiin nopeammin kuin matalan riskin aloilla. Tulokset auttavat vakuutusyhtiöitä kehittämään palvelujaan ja kohdistamaan myyntitoimia tarkemmin eri toimialojen tarpeisiin.
Työn teoriaosuus käsitteli ostokäyttäytymistä, uuden yrityksen alkuvaiheen haasteita sekä riskienhallintaa yritysvakuutusten näkökulmasta. Tutkimuksen empiirisen osuuden aineisto kerättiin yhdistämällä vakuutusmyyjien sekä yrittäjien kokemukset. Vakuutusmyyjien tutkimus toteutettiin laadullisena puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Yrittäjien aineisto kerättiin Google Forms -kyselyllä, joka sisälsi sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä.
Tulokset osoittavat, että useimmat yrittäjät toivovat vakuutusyhtiöiden ottavan heihin yhteyttä viikon tai kuukauden sisällä yrityksen rekisteröinnistä. Sähköposti ja puhelin olivat vastaajien eniten suosimat yhteydenottotavat. Vakuutusten hankinnan suurimpina esteinä korostuivat taloudelliset haasteet ja epäselvyys vakuutustarpeista. Korkean riskin toimialoilla vakuutukset hankittiin nopeammin kuin matalan riskin aloilla. Tulokset auttavat vakuutusyhtiöitä kehittämään palvelujaan ja kohdistamaan myyntitoimia tarkemmin eri toimialojen tarpeisiin.