Oulun ammattikorkeakoulun kätilökoulutuksen markkinoinnin kehittäminen
Paakki, Saara; Linna, Mirkka; Luokkanen, Jenna (2024)
Paakki, Saara
Linna, Mirkka
Luokkanen, Jenna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937691
Tiivistelmä
Suomessa väestö ikääntyy ja hoitoalan veto- ja pitovoimaa olisi kasvatettava (Lehto-Niskala & Junno 2024). Lisäksi kätilökoulutuksen hakijamäärät ovat laskeneet viime vuosina (Opetushallitus 2025). Oulun ammattikorkeakoululla on ollut tarve parantaa kätilökoulutuksen näkyvyyttä ja houkuttelevuutta vastauksena hoitajapulaan. Tämä projekti keskittyi Oulun ammattikorkeakoulun kätilökoulutuksen verkkosivujen ja virallisen Instagram-tilin sisällön ja markkinoinnin kehittämiseen. Projekti tehtiin yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa.
Projektin tavoitteena oli markkinoinnin kehittämisen myötä saada verkkosivuista ja Instagram-tilistä sisällöllisesti monipuolisemmat sekä houkuttelevammat ja mielenkiintoisemmat. Apuna käytettiin asiantuntijaryhmää, joka koostui kahdesta toisen asteen opiskelijasta, kahdesta kätilöopiskelijasta ja markkinoinnin asiantuntijasta. Asiantuntijaryhmä toimi projektin laadunvalvojana ja antoi palautetta, toiveita ja kehittämisideoita. Asiantuntijaryhmältä kerättiin palautetta haastattelulomakkeella, joka koottiin yhteenvedoksi ja analysoitiin.
Projektissa haastateltiin kahta kätilöopiskelijaa sekä kansainvälisessä vaihdossa olevia opiskelijoita. Nämä haastattelut tullaan lisäämään Oulun ammattikorkeakoulun verkkosivuille ja niiden tarkoituksena on tarjota näkökulmia opiskelijoiden kokemuksesta ja koulutuksen monipuolisuudesta. Haastatteluista muodostettiin tarinoita, jotka tuovat esiin erilaisia opiskelupolkuja.
Lisäksi projektissa luotiin markkinointisuunnitelma Oulun ammattikorkeakoulun kätilöopiskelijoiden viralliselle Instagram-tilille. Markkinointisuunnitelma auttaa varmistamaan laadukkaan ja systemaattisen sisällöntuotannon. Suunnitelma perustuu Oulun ammattikorkeakoulun viestintäpalveluiden luomaan sosiaalisen median toimintamalliin ja tukee kätilökoulutuksen näkyvyyttä digitaalisessa ympäristössä. Verkkosivuille lisättyjen haastattelujen lisäksi projekti tuotti konkreettisia työkaluja, jotka mahdollistavat kätilökoulutuksen markkinoinnin jatkokehittämisen erityisesti digimarkkinoinnin osalta. Tulevaisuudessa markkinointia voisi tehostaa esimerkiksi videoiden ja podcastien kaltaisilla sisältömuodoilla.
Projektin tavoitteena oli markkinoinnin kehittämisen myötä saada verkkosivuista ja Instagram-tilistä sisällöllisesti monipuolisemmat sekä houkuttelevammat ja mielenkiintoisemmat. Apuna käytettiin asiantuntijaryhmää, joka koostui kahdesta toisen asteen opiskelijasta, kahdesta kätilöopiskelijasta ja markkinoinnin asiantuntijasta. Asiantuntijaryhmä toimi projektin laadunvalvojana ja antoi palautetta, toiveita ja kehittämisideoita. Asiantuntijaryhmältä kerättiin palautetta haastattelulomakkeella, joka koottiin yhteenvedoksi ja analysoitiin.
Projektissa haastateltiin kahta kätilöopiskelijaa sekä kansainvälisessä vaihdossa olevia opiskelijoita. Nämä haastattelut tullaan lisäämään Oulun ammattikorkeakoulun verkkosivuille ja niiden tarkoituksena on tarjota näkökulmia opiskelijoiden kokemuksesta ja koulutuksen monipuolisuudesta. Haastatteluista muodostettiin tarinoita, jotka tuovat esiin erilaisia opiskelupolkuja.
Lisäksi projektissa luotiin markkinointisuunnitelma Oulun ammattikorkeakoulun kätilöopiskelijoiden viralliselle Instagram-tilille. Markkinointisuunnitelma auttaa varmistamaan laadukkaan ja systemaattisen sisällöntuotannon. Suunnitelma perustuu Oulun ammattikorkeakoulun viestintäpalveluiden luomaan sosiaalisen median toimintamalliin ja tukee kätilökoulutuksen näkyvyyttä digitaalisessa ympäristössä. Verkkosivuille lisättyjen haastattelujen lisäksi projekti tuotti konkreettisia työkaluja, jotka mahdollistavat kätilökoulutuksen markkinoinnin jatkokehittämisen erityisesti digimarkkinoinnin osalta. Tulevaisuudessa markkinointia voisi tehostaa esimerkiksi videoiden ja podcastien kaltaisilla sisältömuodoilla.