Digipelaaminen osallisuuden tukemisessa
Kansanaho, Joonatan; Kurvi, Ville; Rossi, Arttu (2024)
Kansanaho, Joonatan
Kurvi, Ville
Rossi, Arttu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937742
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on käsitellä digipelaamisen roolia osallisuuden edistämisessä Oulun kaupungin nuorisotyössä. Tavoitteena on selvittää, miten nuorisotyöntekijät hyödyntävät digipelaamista työssään ja miten tätä voi hyödyntää nuorisotyöpalvelujen kehittämisessä. Aiheen valinta perustuu henkilökohtaiseen kiinnostukseemme digipelaamiseen sekä sen rooliin nykyai-kaisessa nuorisotyössä, jossa digitalisaatio on lisääntynyt.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään muun muassa nuorisotyötä, osallisuutta, osallistavia menetelmiä, digiosallisuutta pelaamisessa ja digipelaamista. Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus ja toteutimme sen teemahaastatteluina, jotka teimme yksilöhaastatteluina. Näin saimme tietoa nuoristyöntekijöiden kokemuksista ja eri näkökulmia siitä, miten he ovat hyödyntäneet digi-pelaamista osallisuuden edistämisessä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla neljän pääteeman kautta: miten hyödynnätte digipelaamista työssä asiakkaiden osallisuuden edistämiseksi, miksi hyödynnätte digipelaamista asiakkaiden osallisuuden edistämiseksi, mitä erilaista digipelaaminen mahdollistaa työskentelyssä, mitä muut työmenetelmät eivät mahdollista ja miksi koet, että digi-pelaamista olisi hyvä hyödyntää nuorisotyössä. Kaikki tieto käsiteltiin luottamuksella ja prosessin päätteeksi haastattelut tuhottiin sovitusti. Tutkimukseen osallistui kolme haastateltavaa. Haasta-teltavat nuorisotyöntekijät ja nuorisotalot on anonymisoitu, jotta niitä ei voi tunnistaa opinnäyte-työstä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan nuorisotyöntekijät kokevat digipelaamisen olevan hyvä työkalu osallisuuden tukemiseen. Tutkimuksen vahvoiksi teemoiksi haasteluissa nousi nuorten osallisuus digipelaamisessa ja nuorten saavuttaminen. Nuorisotyöntekijät kokevat digipelaamisen edistävän osallisuutta ja yhteisöllisyyttä, sekä mahdollistaa sosiaalisen kanssakäymisen nuorten kanssa turvallisessa ja mielekkäässä ympäristössä. Jatkotutkimus ehdotuksena voisi ajatella tutkimusta siitä, kuinka digipelaamista voisi hyödyntää ja lisätä nuorisotyössä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään muun muassa nuorisotyötä, osallisuutta, osallistavia menetelmiä, digiosallisuutta pelaamisessa ja digipelaamista. Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus ja toteutimme sen teemahaastatteluina, jotka teimme yksilöhaastatteluina. Näin saimme tietoa nuoristyöntekijöiden kokemuksista ja eri näkökulmia siitä, miten he ovat hyödyntäneet digi-pelaamista osallisuuden edistämisessä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla neljän pääteeman kautta: miten hyödynnätte digipelaamista työssä asiakkaiden osallisuuden edistämiseksi, miksi hyödynnätte digipelaamista asiakkaiden osallisuuden edistämiseksi, mitä erilaista digipelaaminen mahdollistaa työskentelyssä, mitä muut työmenetelmät eivät mahdollista ja miksi koet, että digi-pelaamista olisi hyvä hyödyntää nuorisotyössä. Kaikki tieto käsiteltiin luottamuksella ja prosessin päätteeksi haastattelut tuhottiin sovitusti. Tutkimukseen osallistui kolme haastateltavaa. Haasta-teltavat nuorisotyöntekijät ja nuorisotalot on anonymisoitu, jotta niitä ei voi tunnistaa opinnäyte-työstä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan nuorisotyöntekijät kokevat digipelaamisen olevan hyvä työkalu osallisuuden tukemiseen. Tutkimuksen vahvoiksi teemoiksi haasteluissa nousi nuorten osallisuus digipelaamisessa ja nuorten saavuttaminen. Nuorisotyöntekijät kokevat digipelaamisen edistävän osallisuutta ja yhteisöllisyyttä, sekä mahdollistaa sosiaalisen kanssakäymisen nuorten kanssa turvallisessa ja mielekkäässä ympäristössä. Jatkotutkimus ehdotuksena voisi ajatella tutkimusta siitä, kuinka digipelaamista voisi hyödyntää ja lisätä nuorisotyössä.