Försäljning av CodeMonkey till skolorna och kommunerna i Finland
Sankamo, Juho (2024)
Sankamo, Juho
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037829
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin, kuinka Taito Learning Oy voi lisätä ohjelmoinnin opetusaineistonsa, CodeMonkeyn, myyntiä Suomen kouluille. Ehdotan, että Taito Learning AB myy CodeMonkeyn nykyisille NäppisTaituri-asiakkailleen. Työssä esitellään yhteenveto 30 haastattelusta kuntien opetuksen johtohenkilöiden kanssa sekä kyselyvastaukset, joissa yli 170 opettajaa arvioi ja jakaa näkemyksiään CodeMonkeysta opetusaineistona.
Työssä esitellään kaksi myyntimenetelmää, SPIN-selling ja MEDDPICC. Arvioin, miten näitä malleja voidaan hyödyntää CodeMonkeyn myyntiprosessissa Suomen kouluihin ja Taito Learningin nykyisille NäppisTaituri-asiakkaille. Opinnäytetyössä painotetaan, että koulujen ohjelmoinnin opetukselle on ulkoista painetta.
Opetussuunnitelma ja Uudet lukutaidot -ohjelma edellyttävät ohjelmoinnin opettamista. Vuoden 2025 Pisa-testissä tullaan ensimmäistä kertaa arvioimaan myös oppilaiden ohjelmointitaitoja. Haastattelut 30 opetuksen johtohenkilön kanssa vahvistavat käsitystä, että opetussuunnitelman korkeiden vaatimusten ja niiden toteutuksen välillä luokkahuoneissa on merkittävä kuilu. Opinnäytetyössä selvennetään, kuinka Taito Learning voi vastata koulujen ja kuntien tarpeisiin tarjoamalla CodeMonkeyn opetusaineistoa ja opettajien tarpeisiin mukautettua asiakaspalvelua.
Työssä ilmenee, että opettajien asenteet ohjelmoinnin opetusta kohtaan ovat erittäin keskeisiä. Siksi Taito Learningin tulisi kannustaa opettajia ottamaan rohkeasti ohjelmoinnin opetus haltuun CodeMonkeyn tuella.
Työssä esitellään kaksi myyntimenetelmää, SPIN-selling ja MEDDPICC. Arvioin, miten näitä malleja voidaan hyödyntää CodeMonkeyn myyntiprosessissa Suomen kouluihin ja Taito Learningin nykyisille NäppisTaituri-asiakkaille. Opinnäytetyössä painotetaan, että koulujen ohjelmoinnin opetukselle on ulkoista painetta.
Opetussuunnitelma ja Uudet lukutaidot -ohjelma edellyttävät ohjelmoinnin opettamista. Vuoden 2025 Pisa-testissä tullaan ensimmäistä kertaa arvioimaan myös oppilaiden ohjelmointitaitoja. Haastattelut 30 opetuksen johtohenkilön kanssa vahvistavat käsitystä, että opetussuunnitelman korkeiden vaatimusten ja niiden toteutuksen välillä luokkahuoneissa on merkittävä kuilu. Opinnäytetyössä selvennetään, kuinka Taito Learning voi vastata koulujen ja kuntien tarpeisiin tarjoamalla CodeMonkeyn opetusaineistoa ja opettajien tarpeisiin mukautettua asiakaspalvelua.
Työssä ilmenee, että opettajien asenteet ohjelmoinnin opetusta kohtaan ovat erittäin keskeisiä. Siksi Taito Learningin tulisi kannustaa opettajia ottamaan rohkeasti ohjelmoinnin opetus haltuun CodeMonkeyn tuella.