Informaatioanalyytikon ammatillinen kehittyminen
Kouhia, Satu (2024)
Kouhia, Satu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037894
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin päiväkirjamuodossa ajanjaksolla 23.9.-15.11.2024. Päiväkirjamuotoiseen ratkaisuun päädyttiin, koska opinnäytetyön tekijä on siirtynyt saman työnantajan sisällä uusiin tehtäviin, ja tehtävissä vaadittava osaaminen on tekijälle isolta osin uutta. Ammattitaidon oletetaan kehittyvän työn ohessa. Tehtävä on organisaatiossa uusi, joten työn sisältö määräytyy työyksikön tavoitteiden ja painopistealueiden mukaisesti.
Informaatioanalyytikon toimenkuvaan on määritelty kuuluvan raportointiratkaisujen kehittämistä organisaation omavalvontaan liittyvistä tiedoista. Organisaation toimiala on terveydenhuolto, jonka omavalvonnasta on säädetty laissa 1.1.2023 alkaen. Käytännössä tehtävät sisältävät olemassa olevien tietotuotteiden hyödyntämistä ja uusien tietotuotteiden kehittämistä. Olennainen osa työtä on omavalvonnan tiimin tukemista tarjoamalla tieto-taitoa raportointiin ja analysointiin. Yksinkertaisimmillaan tämä voi olla Microsoftin O365-tuotteiden käyttötukea. Iso osa työstä on kuitenkin erilaisten Power BI -tuotteiden suunnittelua ja toteuttamista aina koulutukseen ja käyttäjätukeen asti. Tulevaisuudessa työn sisältöä tulisi laajentaa vaativamman analytiikan suuntaan erilaisia tietoja yhdistelemällä ja tilastotieteen menetelmiä hyödyntäen.
Seurantajaksolla ammatillista kehittymistä seurattiin päiväkohtaisella raportoinnilla. Informaatioanalyytikon työ on itsenäistä asiantuntijatyötä, jossa omien osaamistavoitteiden asettaminen ja niiden toteutumisen seuranta on tärkeää. Tämän varmistamiseksi kullekin seurantaviikolle asetettiin oppimistavoitteet. Oppimistavoite saattoi koskea uuden Power BI -tuotteen opiskelua, tietojen mallinnuksessa tarvittavan ohjelmointikielen opettelua, raportoinnin käyttäjäkokemuksen parantamista tai tietoturvallisen tietomallin suunnittelua. Päiväkirjan viikkokohtaisissa analyyseissa käytiin läpi viikon tehtäviä tai oppimismenetelmiä tietoperustaan tukeutuen.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu pääasiassa tietämyksenhallinnan ja tiedolla johtamisen teorioihin. Toinen keskeinen osa tietoperustaa ovat Power BI -tuotteisiin liittyvät ohjeistukset. Kolmantena voidaan mainita tietojen graafista esittämistä koskevat teoriat ja menetelmät.
Pohdintaosiossa analysoitiin omaa kehittymistä tarkasteluajanjaksolla asetettuihin tavoitteisiin nähden sekä reflektoitiin päiväkirjamuotoista opinnäytetyötä oppimiskokemuksena.
Informaatioanalyytikon toimenkuvaan on määritelty kuuluvan raportointiratkaisujen kehittämistä organisaation omavalvontaan liittyvistä tiedoista. Organisaation toimiala on terveydenhuolto, jonka omavalvonnasta on säädetty laissa 1.1.2023 alkaen. Käytännössä tehtävät sisältävät olemassa olevien tietotuotteiden hyödyntämistä ja uusien tietotuotteiden kehittämistä. Olennainen osa työtä on omavalvonnan tiimin tukemista tarjoamalla tieto-taitoa raportointiin ja analysointiin. Yksinkertaisimmillaan tämä voi olla Microsoftin O365-tuotteiden käyttötukea. Iso osa työstä on kuitenkin erilaisten Power BI -tuotteiden suunnittelua ja toteuttamista aina koulutukseen ja käyttäjätukeen asti. Tulevaisuudessa työn sisältöä tulisi laajentaa vaativamman analytiikan suuntaan erilaisia tietoja yhdistelemällä ja tilastotieteen menetelmiä hyödyntäen.
Seurantajaksolla ammatillista kehittymistä seurattiin päiväkohtaisella raportoinnilla. Informaatioanalyytikon työ on itsenäistä asiantuntijatyötä, jossa omien osaamistavoitteiden asettaminen ja niiden toteutumisen seuranta on tärkeää. Tämän varmistamiseksi kullekin seurantaviikolle asetettiin oppimistavoitteet. Oppimistavoite saattoi koskea uuden Power BI -tuotteen opiskelua, tietojen mallinnuksessa tarvittavan ohjelmointikielen opettelua, raportoinnin käyttäjäkokemuksen parantamista tai tietoturvallisen tietomallin suunnittelua. Päiväkirjan viikkokohtaisissa analyyseissa käytiin läpi viikon tehtäviä tai oppimismenetelmiä tietoperustaan tukeutuen.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu pääasiassa tietämyksenhallinnan ja tiedolla johtamisen teorioihin. Toinen keskeinen osa tietoperustaa ovat Power BI -tuotteisiin liittyvät ohjeistukset. Kolmantena voidaan mainita tietojen graafista esittämistä koskevat teoriat ja menetelmät.
Pohdintaosiossa analysoitiin omaa kehittymistä tarkasteluajanjaksolla asetettuihin tavoitteisiin nähden sekä reflektoitiin päiväkirjamuotoista opinnäytetyötä oppimiskokemuksena.