Itsetunnon ja motivaation tukeminen soitonopetuksessa
Tokkola, Albert (2024)
Tokkola, Albert
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037931
Tiivistelmä
Soitonopettajalla on merkittävä rooli oppilaan itsetunnon ja motivaation tukemisessa. Soitonopettajan on tärkeää tunnistaa itsetunnon kehitykseen vaikuttavat tekijät itsessään sekä oppilaissa, jotta näitä tekijöitä pystyy huomioimaan osana pedagogista toimintaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten soitonopettaja voi vaikuttaa myönteisesti oppilaan itsetuntoon ja motivaatioon. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä tietoisuutta itsetunnon ja motivaation kehittymiseen vaikuttavista tekijöistä. Opinnäytetyö toteutettiin tuottamalla pedagogista toimintaa tukeva huoneentaulu, jossa on 12 ohjetta oppilaiden itsetunnon ja motivaation tukemiseksi. Huoneentaulu luotiin kokoamalla yhteen teoriatietoa siitä, mitkä tekijät auttavat oppilaan itsetunnon ja motivaation kehittymisessä sekä ylläpidossa. Huoneentaulu kokoaa yhteen teoriatietoa sekä konkreettisia keinoja, joiden avulla soitonopettaja voi toimia opetustilanteissa, oppilaiden itsetunnon ja motivaation kehitystä silmällä pitäen.
Opinnäytetyön huoneentaulu on koottu kehitystoiminnallisista syistä, laajentamaan ensisijaisesti omaa pedagogista työkalustoani. Huoneentaulu toimii opetusmateriaalin tukena, tuoden opettajuuden kannalta merkitykselliset, mutta usein vaikeasti määriteltävät ja sanallistettavat teemat konkreettisempaan muotoon. Se tarjoaa musiikkipedagogille käytännön keinoja, jotka tukevat oppilaan kokonaisvaltaista hyvinvointia ja edistävät syvempää oppimiskokemusta. Huoneentaulua voidaan hyödyntää myös muissa kasvatus- ja opetusalan tehtävissä, joissa halutaan toimia oppilaan itsetuntoa ja motivaation kehitystä tukien.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten soitonopettaja voi vaikuttaa myönteisesti oppilaan itsetuntoon ja motivaatioon. Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä tietoisuutta itsetunnon ja motivaation kehittymiseen vaikuttavista tekijöistä. Opinnäytetyö toteutettiin tuottamalla pedagogista toimintaa tukeva huoneentaulu, jossa on 12 ohjetta oppilaiden itsetunnon ja motivaation tukemiseksi. Huoneentaulu luotiin kokoamalla yhteen teoriatietoa siitä, mitkä tekijät auttavat oppilaan itsetunnon ja motivaation kehittymisessä sekä ylläpidossa. Huoneentaulu kokoaa yhteen teoriatietoa sekä konkreettisia keinoja, joiden avulla soitonopettaja voi toimia opetustilanteissa, oppilaiden itsetunnon ja motivaation kehitystä silmällä pitäen.
Opinnäytetyön huoneentaulu on koottu kehitystoiminnallisista syistä, laajentamaan ensisijaisesti omaa pedagogista työkalustoani. Huoneentaulu toimii opetusmateriaalin tukena, tuoden opettajuuden kannalta merkitykselliset, mutta usein vaikeasti määriteltävät ja sanallistettavat teemat konkreettisempaan muotoon. Se tarjoaa musiikkipedagogille käytännön keinoja, jotka tukevat oppilaan kokonaisvaltaista hyvinvointia ja edistävät syvempää oppimiskokemusta. Huoneentaulua voidaan hyödyntää myös muissa kasvatus- ja opetusalan tehtävissä, joissa halutaan toimia oppilaan itsetuntoa ja motivaation kehitystä tukien.