Tanssin osa musiikkivideolla: koreografinen prosessi lavalta musiikkivideolle. Pohdintaa käytännön työmenetelmien toimivuudesta.
Schobesberger, Emmi (2024)
Schobesberger, Emmi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122238034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122238034
Tiivistelmä
Tanssin osa musiikkivideolla on Emmi Schobesbergerin täydentävä opinnäytetyö. Opinnäytetyössä kuvaillaan musiikkivideon teon prosessi vaihe vaiheelta tanssijan ja koreografin näkökulmasta, sekä pohditaan käytännön menetelmien toimivuutta musiikkivideoprojektissa, jossa tekijä toimi tanssijana ja koreografina. Tavoitteena oli tuoda esiin käytännön asioita, jotka edistävät tai estävät tanssijan työskentelyä videoprojektin eri vaiheissa. Lähdeaineisto kerättiin tekijän omista käytännön kokemuksista, sekä alan kirjallisuudesta. Tanssijana ja koreografina musiikkivideoprojektissa toimiminen kehitti tekijän taitoja toimia jatkossa vastaavissa produktioissa. Lisäksi se kehitti tekijän yleisiä projektinhallintataitoja taiteellisissa projekteissa. Opinnäytetyö on suunnattu tanssijoille ja koreografeille, joilla ei vielä ole aiempaa kokemusta videotyöskentelystä. Sen tarkoitus on tekijän oman kehitysprosessin lisäksi antaa vinkkejä muille vastaavia työtapoja opetteleville. Opinnäytetyön keskeisiksi teemoiksi nousivat etukäteissuunnittelun ja ennakoinnin tärkeys, sekä kyky joustaa osana taiteellista työryhmää. The part of dance in the process of making a music video is a complementary thesis by Emmi Schobesberger. This thesis describes the process of making a music video from the perspective of a choreographer and a dancer. In addition it shows how certain practical methods functioned during the music video process, where the author worked as a choreographer and a dancer. The goal of the thesis is to bring out practical matters, which either help or prevent the work of a dancer in different phases of the video project. The source material was collected from practical experiences, and literature.
Working as a dancer and choreographer in a music video project developed the author’s skills to continue working in similar projects. In addition, it also developed her overall skills when it comes to project management in artistic settings. This thesis is aimed for dancers and choreographers with no previous experience in working within a video project. The goal is, in addition to the author’s own development, to give tips to others learning similar methods.
The main themes and key words in the process were planning, preparation and the ability to be flexible as being part of an artistic work group.
Working as a dancer and choreographer in a music video project developed the author’s skills to continue working in similar projects. In addition, it also developed her overall skills when it comes to project management in artistic settings. This thesis is aimed for dancers and choreographers with no previous experience in working within a video project. The goal is, in addition to the author’s own development, to give tips to others learning similar methods.
The main themes and key words in the process were planning, preparation and the ability to be flexible as being part of an artistic work group.