Sairaanhoitajan tekemä hoidon tarpeen arviointi lasten päivystyksessä : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Kurtto, Ida; Laakso, Mirella (2024)
Kurtto, Ida
Laakso, Mirella
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037939
Tiivistelmä
Hoidon tarpeen arvioinnin tarkoituksena on arvioida lapsipotilaan kiireellisyys. Arviointiin on kehitetty erilaisia menetelmiä ja mittareita, joiden tarkoituksena on tarkastaa lapsen elämän jatkumisen kannalta tärkeät toiminnot, sekä tunnistaa tai välttää lapsen terveydentilan äkillinen romahtaminen tai voinnin heikkeneminen.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvata sairaanhoitajan tekemää hoidon tarpeen arviointia lasten päivystyksessä. Tavoitteenamme on tuottaa lisää tietoa, millaista osaamista sairaanhoitajalta vaaditaan hoidon tarpeen arvioinnissa, sekä millä tavoin sairaanhoitaja toteuttaa hoidon tarpeen arviointia lasten päivystyksessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja aineistoa kerättiin CINAHL ja PubMed-tietokantojen lisäksi, myös manuaalisella haulla. Tutkimusaineistot ovat vuosilta 2015–2024. Tutkimukseen valikoitui seitsemän tieteellistä tutkimusta, jotka analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajan osaamiseen vaikutti sairaanhoitajien saama koulutus ja heidän ammattitaitonsa, sekä heidän henkilökohtaiset ominaisuutensa. Hoidon tarpeen arvioinnissa keskeisinä tekijöinä oli monipuolisten tiedonlähteiden käyttäminen sekä potilaan kliininen arviointi.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että sairaanhoitajien osaamiseen hoidon tarpeen arvioinnissa vaikuttavat heidän koulutus ja ammattitaito, sekä henkilökohtaiset taidot. Hoidon tarpeen arviointia toteuttaessa sairaanhoitaja käyttää työkaluina monipuolisia tiedonlähteitä, sekä kliinistä arviointia.
Jatkossa aiheesta tulisi tehdä enemmän suomalaisia tutkimuksia, sillä kansainvälisten tutkimuksien tuloksia ei voida välttämättä verrata Suomen terveydenhuoltoon kulttuuristen sekä sosiaalisten erojen vuoksi. Tämän lisäksi tutkimuksissa olisi hyvä tuoda hoitajien näkökulmia lapsipotilaan hoidon tarpeen arvioinnista. Jatkossa voisi myös tutkia päivystyksessä työskentelevien sairaanhoitajien saamaa triage-koulutusta, sekä minkälaisia koulutus mahdollisuuksia sairaanhoitajalla on.
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvata sairaanhoitajan tekemää hoidon tarpeen arviointia lasten päivystyksessä. Tavoitteenamme on tuottaa lisää tietoa, millaista osaamista sairaanhoitajalta vaaditaan hoidon tarpeen arvioinnissa, sekä millä tavoin sairaanhoitaja toteuttaa hoidon tarpeen arviointia lasten päivystyksessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, ja aineistoa kerättiin CINAHL ja PubMed-tietokantojen lisäksi, myös manuaalisella haulla. Tutkimusaineistot ovat vuosilta 2015–2024. Tutkimukseen valikoitui seitsemän tieteellistä tutkimusta, jotka analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajan osaamiseen vaikutti sairaanhoitajien saama koulutus ja heidän ammattitaitonsa, sekä heidän henkilökohtaiset ominaisuutensa. Hoidon tarpeen arvioinnissa keskeisinä tekijöinä oli monipuolisten tiedonlähteiden käyttäminen sekä potilaan kliininen arviointi.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että sairaanhoitajien osaamiseen hoidon tarpeen arvioinnissa vaikuttavat heidän koulutus ja ammattitaito, sekä henkilökohtaiset taidot. Hoidon tarpeen arviointia toteuttaessa sairaanhoitaja käyttää työkaluina monipuolisia tiedonlähteitä, sekä kliinistä arviointia.
Jatkossa aiheesta tulisi tehdä enemmän suomalaisia tutkimuksia, sillä kansainvälisten tutkimuksien tuloksia ei voida välttämättä verrata Suomen terveydenhuoltoon kulttuuristen sekä sosiaalisten erojen vuoksi. Tämän lisäksi tutkimuksissa olisi hyvä tuoda hoitajien näkökulmia lapsipotilaan hoidon tarpeen arvioinnista. Jatkossa voisi myös tutkia päivystyksessä työskentelevien sairaanhoitajien saamaa triage-koulutusta, sekä minkälaisia koulutus mahdollisuuksia sairaanhoitajalla on.