2D animaatio : Miten kuvakulmat välittävät kauhun tunnelmaa
Pyy, Mira (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121937713
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa visuaalisen viestinnän opintojani ja sen tavoitteena on selvittää, miten kuvakulmat tuottavat pelkoa katsojassa, erityisesti 2D-animaation näkökulmasta. Työni keskittyy tutkimaan, millä tavoin animaatio voi hyödyntää visuaalista kerrontaa ja miten se soveltuu kauhugenren erityisvaatimuksiin. Työn alussa perehdyin yleisesti erilaisiin kuvakulmiin ja niiden vaikutukseen katsojakokemuksessa sekä tutkimustietoon siitä, miten ne voivat vaikuttaa tunteiden ja kokemusten herättämiseen. Tämän jälkeen tarkastelin erityisesti kauhua ja sitä, miten erilaiset visuaaliset ratkaisut voivat vaikuttaa katsojan pelon tunteeseen. Analyysin avulla vertailin myös sitä, miten näytelty kauhu eroaa animaatiosta. Luin myös kauhun vaikutuksesta meihin psykologisella tasolla. Kuvakulmat vaikuttavat suuresti kokemaamme mediaan, ne voivat saada meidät tuntemaan muun muassa yksinäisyyttä tai ahdistuneisuutta. Pidämme kumminkin kauhun vaikutusta miellyttävänä, koska voimme kokea sen turvallisesti kotoa. Tämä on ainutkertainen tapa kokea vahvoja fyysisiä reaktioita, jotka ovat kytköksissä genreen ilman aitoa vaaraa. Työni tulokset vahvistivat ymmärrystäni siitä, miten 2D-animaatio tarjoaa ainutlaatuisen ja joustavan välineen kauhun luomiseen. Animaation avulla voidaan luoda kuvakulmia ja perspektiivejä, joita on vaikea toteuttaa perinteisessä live actionissa.