Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mun juttu -malli : persoonalähtöisen yrittäjyyskasvatuksen toimintamallin ja työkalujen kehittäminen

Tukiainen, Petrikki (2024)

 
Avaa tiedosto
Tukiainen_Petrikki.pdf (12.88Mt)
Lataukset: 


Tukiainen, Petrikki
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122838163
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämisen tavoitteena oli yrittäjyyskasvatusta palvelevan uuden työkalun eli Mun juttu -mallin luominen ja tuotekehitys kolmen eri kehittämissyklin kautta. Työkalun tavoitteena oli palvella persoonälähtöisen ja laaja-alaisen osaamisen vahvuuksien pohjalle rakentuvan yrittäjyysintentention tuotteistamista yrittäjyysyhteiskunnassa vaadittavaa työelämään pääsyä varten. Yrittäjyysyhteiskunnassa jokainen persoona, joka myy osaamistaan on yrittäjä. Persoona, joka myy omaa aikaansa on palkansaaja.

Kehittämisen yhteiskunnallisen tietoperustan muodostivat yrittäjyyskasvatuksen ja työelämätaitojen kehittämisen ajankohtainen tutkimus yrittäjyyspedagogiikan lähtökohtina. Työkalun kehittämisvalintoja tukevan tietoperustan muodostivat motivaatioteoriat, itsensä johtamisen tutkimus, tiimioppimisen mallit sekä oppijalähtöisen projektioppimisen variaatiot ja tutkimus. Työkalun hyvinvointivaikutuksia tukivat oppimisessa ajankohtaisten tunnetaitojen uusin tieto ja muutoskyvykkyyden käsitys sekä positiivisen psykologian tutkimus. Tutkimuksen lähestymistapana oli konstruktiivinen tutkimus, jossa hyödynnettiin myös palvelumuotoilun keinoja.

Tutkimuksen kehittämissykleinä kuvattiin mallin kehittyminen perusopetuksen laaja-alaisen osaamisen viitekehyksestä (OPS 2016), missä tavoitteena on ihmisenä ja kansalaisen kasvaminen, yrittäjyyttä synnyttäväksi laaja-alaisen osaamisen Mun juttu -perusmalliksi (versio 1), mikä jäsentää oppijan kasvua elämään ja työelämään. Toisen kehittämissyklin tuloksena oli Mun juttu -digityökalu (versio 2), jossa kukin laaja-alaisen osaamisen kokonaisuus ja osaamisen kehittäminen konkretisoituu kolmen tason eli yksilön, oppimistiimin sekä oppijalähtöisen projektin sekä niitä tukevien tunnetaitojen ja resiliessiosaamisen kysymysten avulla pelillisessä Seppo-ympäristössä. Viimeinen kehittämissykli yksinkertaisti ja kiteytti Mun juttu -mallin persoonalähtöisen osaamisen tuotteistamisen ja yrittäjyyden ydinkysymyksiin: kuka olen, mitä osaan ja kenet tunnet? Näiden kysymysten ympärille rakennettu JEKKU-osaamisympäristö (versio 3) on käytettävissä Emill-sovelluksessa.

Tutkimuksellisen kehittämisen teorian synteesinä syntyi yksilön oman jutun löytämisen malli ja sen käytännön tuloksena Mun juttu -työkalut ja -kysymyspatteristot eri sykleissä rakennettuihin työkaluihin. Johtopäätöksenä esitetään Mun juttu -mallin käyttämistä tukeva pedagoginen viitekehys eli persoonalähtöistä yrittäjyyttä tukevan oppimisympäristön peruselementit.
 
The goal of this research-based development was to create and develop a new tool for entrepreneurship education, called the "Mun juttu - My Thing” model, through three different development cycles. The aim of the tool was to support entrepreneurship intention based on the strengths of personal and broad-based competence, to facilitate entry into the workforce in an entrepreneurial society. In an entrepreneurial society, every person who sells their skills is an entrepreneur. A person who sells their time is an employee.

The knowledge base for the development was formed by current research on entrepreneurship education and work-life skills, serving as the foundations of entrepreneurship pedagogy. The knowledge base supporting the development choices of the tool included motivation theories, research on self-leadership, team learning models and research on learner-centered project learning. The well-being effects of the tool were supported by the latest knowledge on emotional skills in learning and the concept of adaptability, as well as research in positive psychology. The research approach was constructive research, which also utilized service design methods.

The development cycles of the research described the evolution of the model from the broad-based competence framework of Finnish basic education curriculum, where the goal is to grow as a person and citizen, to the broad-based competence "Mun juttu - My Thing” basic model (version 1), which structures the learner's growth into life and work. The result of the second development cycle was the "My Thing” digital tool (version 2), where each broad-based competence area and competence development is concretized at three levels: individual, learning team, and learner-centered project, along with supporting emotional skills and resilience questions in the gamified Seppo environment. The final development cycle simplified and crystallized the "Mun juttu - My Thing” model into the core questions of personal competence productization and entrepreneurship: who am I, what do I know, and who do I know? The JEKKU competence environment (version 3) built around these questions is available in the Emill application also in english.

As a synthesis a model for finding one's own thing was created. As a practical result, the "Mun juttu - My Thing” tools and question sets were developed in different cycles. The conclusion presents the pedagogical framework supporting the use of the "Mun juttu" model, i.e., the basic elements of a learning environment that supports personal entrepreneurship.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste