"Miksi toi koputtaa pöytää kun se puhuu sulle?" : Työntekijöiden kokemuksia kielen kehityksen tukemisesta vaasalaisissa päiväkodeissa
Keskilammi, Susanna (2015)
Keskilammi, Susanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503032717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503032717
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia keinoja ja valmiuksia Vaasan kaupungin päiväkodeissa työskentelevillä varhaiskasvattajilla on tukea lapsen varhaista kielenkehitystä. Tämän lisäksi haluttiin tietää, millaisia haasteita lapsiryhmän arkeen tuo se, että joukossa on lapsia, joilla on ongelmia kielenkehityksen alueella. Myös kielenkehityksen tukemiseen liittyvän kasvatuskumppanuuden toimivuudesta oltiin kiinnostuneita.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineisto haluttiin kerätä henkilöiltä, jotka eivät työskentele tällä hetkellä erityisryhmässä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin kolmessa vaasalaisessa päiväkodissa syys-lokakuussa 2014. Haastatteluun osallistui viisi varhaiskasvattajaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat varhaiskasvattajilla olevan kokemusta hyvin erilaisista kielenkehityksen vaikeuksista. Tukitoimia valittaessa he ottivat huomioon lapsen iän ja kehitystason lisäksi tämän yksilöllisyyden ja kiinnostuksen kohteet. Tukimuodon toimivuutta arvioitiin havainnoimalla lasta arjen keskellä ja raportoimalla havainnoista tiimitovereille. Kokemukset tila-, aika- ja henkilökuntaresurssien suhteen jakautuivat melko tasaisesti: osa koki resurssit riittäviksi, osa taas toivoi parannuksia. Lisää aiheeseen liittyvää tietoa ja konkreettisia työkaluja kaivattiin niin pohjakoulutuksen kuin työpaikan tarjoaman lisäkoulutuksenkin muodossa. Kielenkehityksen tukemiseen liittyvän kasvatuskumppanuuden toteutumiseen oltiin pääosin tyytyväisiä, vaikka joitain hankaluuksiakin oli tullut vastaan. Kielivaikeuksien koettiin aiheuttavan haasteita sekä vertaissuhteisiin että aikuisen ja lapsen väliseen vuorovaikutukseen.
Tutkimus on kvalitatiivinen. Aineisto haluttiin kerätä henkilöiltä, jotka eivät työskentele tällä hetkellä erityisryhmässä. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin kolmessa vaasalaisessa päiväkodissa syys-lokakuussa 2014. Haastatteluun osallistui viisi varhaiskasvattajaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat varhaiskasvattajilla olevan kokemusta hyvin erilaisista kielenkehityksen vaikeuksista. Tukitoimia valittaessa he ottivat huomioon lapsen iän ja kehitystason lisäksi tämän yksilöllisyyden ja kiinnostuksen kohteet. Tukimuodon toimivuutta arvioitiin havainnoimalla lasta arjen keskellä ja raportoimalla havainnoista tiimitovereille. Kokemukset tila-, aika- ja henkilökuntaresurssien suhteen jakautuivat melko tasaisesti: osa koki resurssit riittäviksi, osa taas toivoi parannuksia. Lisää aiheeseen liittyvää tietoa ja konkreettisia työkaluja kaivattiin niin pohjakoulutuksen kuin työpaikan tarjoaman lisäkoulutuksenkin muodossa. Kielenkehityksen tukemiseen liittyvän kasvatuskumppanuuden toteutumiseen oltiin pääosin tyytyväisiä, vaikka joitain hankaluuksiakin oli tullut vastaan. Kielivaikeuksien koettiin aiheuttavan haasteita sekä vertaissuhteisiin että aikuisen ja lapsen väliseen vuorovaikutukseen.