Strategisesti johdettu henkilöbrändi: Vaiheittain kohti käytäntöä
Kuha, Tiina (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501071073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501071073
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää prosessi, jonka avulla henkilöbrändi tai pienyritys voi jalkauttaa brändi- ja viestintästrategiansa osaksi arkea strategisesti ja käytännönläheisesti. Työssä hyödynnetään palvelumuotoilun menetelmiä, joiden avulla määritellään konkreettisia toimenpiteitä, kartoitetaan tarvittavat resurssit sekä selvitetään ulkopuolisten asiantuntijoiden rooli strategian toteutuksessa. Työ pohjautuu strategisen johtamisen tarkastelukulmiin, kuten kontekstiin, prosessiin, sisältöön, käytäntöön ja diskurssiin, jotka auttavat hahmottamaan strategian eri ulottuvuuksia ja niiden jalkauttamista.
Teoreettinen viitekehys käsittelee henkilöbrändin merkitystä pienyrityksen viestinnässä, brändistrategian laatimista ja sen tärkeyttä, viestinnän suunnittelua sekä luottamuksen ja verkostojen rakentamista. Projekti toteutetaan asiakaslähtöisesti sisältäen brändipersoonan määrittelyn, asiakasanalyysin, viestinnän kärkien suunnittelun sekä strategian päivittäisen viestinnän toteutuksen ja seurannan.
Case-esimerkkinä toimii Hiili ja Timantti Oy, jonka henkilöbrändiä vahvistetaan arvopohjaisella viestinnällä, asiakaslähtöisillä ratkaisuilla ja strategisella näkemyksellä. Lopputuloksena syntyy käytännönläheinen viestintästrategia, joka tukee tunnettavuutta, asiantuntija-asemaa ja liiketoiminnan kehitystä. Lisäksi työ tarjoaa suosituksia strategian jatkuvaan arviointiin ja kehittämiseen, varmistaen, että brändistrategia on vaikuttava ja integroitavissa osaksi päivittäistä toimintaa.
Teoreettinen viitekehys käsittelee henkilöbrändin merkitystä pienyrityksen viestinnässä, brändistrategian laatimista ja sen tärkeyttä, viestinnän suunnittelua sekä luottamuksen ja verkostojen rakentamista. Projekti toteutetaan asiakaslähtöisesti sisältäen brändipersoonan määrittelyn, asiakasanalyysin, viestinnän kärkien suunnittelun sekä strategian päivittäisen viestinnän toteutuksen ja seurannan.
Case-esimerkkinä toimii Hiili ja Timantti Oy, jonka henkilöbrändiä vahvistetaan arvopohjaisella viestinnällä, asiakaslähtöisillä ratkaisuilla ja strategisella näkemyksellä. Lopputuloksena syntyy käytännönläheinen viestintästrategia, joka tukee tunnettavuutta, asiantuntija-asemaa ja liiketoiminnan kehitystä. Lisäksi työ tarjoaa suosituksia strategian jatkuvaan arviointiin ja kehittämiseen, varmistaen, että brändistrategia on vaikuttava ja integroitavissa osaksi päivittäistä toimintaa.
