Leposidehoito psykiatrisessa hoitotyössä : oppimateriaali hoitotyön opiskelijoille
Tuovinen, Roope; Polvi, Severi (2024)
Tuovinen, Roope
Polvi, Severi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501071065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501071065
Tiivistelmä
Leposidehoito on psykiatrisessa hoitotyössä käytetty pakkokeino, jossa potilas sidotaan sänkyyn
siteiden avulla. Siteitä laitetaan potilaalle yleensä rinnan kohdalle, molempiin ranteisiin ja nilkkoihin.
Leposidehoito on oikein toteutettuna turvallinen hoitokeino, jota käytetään, mikäli potilas todennä-
köisesti vahingoittaisi itseään tai muita. Leposidehoidon toteuttamisessa on tarkat säännökset,
jotka pohjautuvat mielenterveyslakiin. Opetusmateriaalissa kerromme, kuinka leposidehoito toteu-
tetaan teoreettisesti. Leposidehoito on ollut laillistettu hoitokeino Suomessa jo pitkän aikaa.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa Oulun ammattikorkeakoululle opetuskäyttöön soveltuvaa
oppimateriaalia leposidehoidon toteuttamisesta psykiatrisessa hoitotyössä. Opinnäytetyössämme
lähestyimme aihetta pakkokeinojen vähentämisen näkökulmasta. Opinnäytetyössämme kävimme
läpi leposidehoidon toteutusta sen aloittamisesta lopetukseen ja hoidon aikana huomioitavat asiat.
Oppimateriaali tuotettiin PowerPoint -esitelmänä. Opinnäytetyömme teoreettinen osuus käsittelee
leposidehoidon lainsäädäntöä, hoidon tarvetta ja pakkokeinojen käytön vähentämistä. Luotettavat
tietokannat, joita käytimme, olivat esimerkiksi Duodecim, Theseus, Finlex, THL ja STM.
Toteutetusta materiaalista kerättiin palautetta loppuvaiheen sairaanhoitajaopiskelijoilta Webropol-
kyselyllä. Palautteista saimme tulokseksi, että oppimateriaalimme on visuaalisesti miellyttävä, selkeä ja soveltuva opetuskäyttöön. Restraint therapy is a coercive intervention used in psychiatric nursing to secure a patient to a bed
using restraints. Typically, these restraints are applied around the chest, wrists, and ankles. When
performed correctly, restraint therapy is a safe method designed to prevent patients from harming
themselves or others. The application of restraint therapy is strictly regulated and adheres to the
provisions outlined in mental health legislation. Our educational material offers a theoretical over-
view of the correct procedures for implementing restraint therapy, which has been a legally ap-
proved treatment method in Finland for many years.
The goal of our thesis was to develop educational material for use at Oulu University of Applied
Sciences, specifically on the implementation of restraint therapy in psychiatric nursing. In our thesis,
we explored restraint therapy with a focus on reducing the use of coercive measures. We analyzed
the process of restraint therapy from initiation to termination, highlighting key considerations during
the treatment.
The material, presented as a PowerPoint, includes a theoretical section that covers the legal frame-
work, the necessity of restraint therapy, and strategies to minimize the use of coercive measures.
Reliable sources for our work included databases such as Duodecim, Theseus, Finlex, THL, and
STM.
As part of our research, we conducted a Webropol survey targeted at final-year nursing students.
The feedback confirmed that our educational material is visually pleasing, clear and well-suited for
teaching purposes.
siteiden avulla. Siteitä laitetaan potilaalle yleensä rinnan kohdalle, molempiin ranteisiin ja nilkkoihin.
Leposidehoito on oikein toteutettuna turvallinen hoitokeino, jota käytetään, mikäli potilas todennä-
köisesti vahingoittaisi itseään tai muita. Leposidehoidon toteuttamisessa on tarkat säännökset,
jotka pohjautuvat mielenterveyslakiin. Opetusmateriaalissa kerromme, kuinka leposidehoito toteu-
tetaan teoreettisesti. Leposidehoito on ollut laillistettu hoitokeino Suomessa jo pitkän aikaa.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tuottaa Oulun ammattikorkeakoululle opetuskäyttöön soveltuvaa
oppimateriaalia leposidehoidon toteuttamisesta psykiatrisessa hoitotyössä. Opinnäytetyössämme
lähestyimme aihetta pakkokeinojen vähentämisen näkökulmasta. Opinnäytetyössämme kävimme
läpi leposidehoidon toteutusta sen aloittamisesta lopetukseen ja hoidon aikana huomioitavat asiat.
Oppimateriaali tuotettiin PowerPoint -esitelmänä. Opinnäytetyömme teoreettinen osuus käsittelee
leposidehoidon lainsäädäntöä, hoidon tarvetta ja pakkokeinojen käytön vähentämistä. Luotettavat
tietokannat, joita käytimme, olivat esimerkiksi Duodecim, Theseus, Finlex, THL ja STM.
Toteutetusta materiaalista kerättiin palautetta loppuvaiheen sairaanhoitajaopiskelijoilta Webropol-
kyselyllä. Palautteista saimme tulokseksi, että oppimateriaalimme on visuaalisesti miellyttävä, selkeä ja soveltuva opetuskäyttöön.
using restraints. Typically, these restraints are applied around the chest, wrists, and ankles. When
performed correctly, restraint therapy is a safe method designed to prevent patients from harming
themselves or others. The application of restraint therapy is strictly regulated and adheres to the
provisions outlined in mental health legislation. Our educational material offers a theoretical over-
view of the correct procedures for implementing restraint therapy, which has been a legally ap-
proved treatment method in Finland for many years.
The goal of our thesis was to develop educational material for use at Oulu University of Applied
Sciences, specifically on the implementation of restraint therapy in psychiatric nursing. In our thesis,
we explored restraint therapy with a focus on reducing the use of coercive measures. We analyzed
the process of restraint therapy from initiation to termination, highlighting key considerations during
the treatment.
The material, presented as a PowerPoint, includes a theoretical section that covers the legal frame-
work, the necessity of restraint therapy, and strategies to minimize the use of coercive measures.
Reliable sources for our work included databases such as Duodecim, Theseus, Finlex, THL, and
STM.
As part of our research, we conducted a Webropol survey targeted at final-year nursing students.
The feedback confirmed that our educational material is visually pleasing, clear and well-suited for
teaching purposes.