Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaaminen terveydenhuollossa : katsaus terveydenhuollon ammattihenkilöiden kohtaamiusvalmiuksiin
Luokkanen, Annu; Mäkiniemi, Jonna (2025)
Luokkanen, Annu
Mäkiniemi, Jonna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501091113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501091113
Tiivistelmä
Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asema yhteiskunnassa on viimeisten vuosikymmenien aikana paljon puhututtanut aihe. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kokemasta kohtelusta ja kohtaamisesta terveydenhuollossa on tehty useampi tutkielma, meitä kiinnosti terveydenhuollon ammattilaisten näkökulma aiheeseen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää hoitohenkilökunnan valmiuksia kohdata sateenkaarivähemmistöjä. Lisäksi halusimme tietää, millaista koulutusta ammattihenkilöt toivoisivat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, haastattelu toteutui kyselylomakkeen kautta puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Kyselyn haastateltavana ryhmänä toimi terveydenhuollon yksiköiden akuuttivastaanotoissa työskentelevät hoitotyön ammattilaiset. Kyselyyn vastanneista osa koki omaavansa hyvät valmiudet, he kohtelivat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvia potilaita samalla tavalla kuin muitakin potilaita, ja vähemmistöön kuuluminen ei vaikuttanut vastaanoton kulkuun tai potilaan kohteluun. Osa koki omaavansa vajavaiset valmiudet. Isoimmat haasteet koettiin kohtaamistilanteiden hienovaraisuudessa esimerkiksi hoitotapahtuman kirjaamisessa ja seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluvan potilaan tunnistamisessa.
Tuloksissa tuli ilmi ammattiin johtavien koulutusten puutteellinen koulutus seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamiseen terveydenhuollon asiakkaina. Koulutuksia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin liittyvän teoriatiedon ja ammatillisen kohtaamisen osalta tulisi kehittää. Osa koki tarvitsevansa lisäkoulutusta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvan potilaan kohtaamisessa, järjestöjen pitämät asiantuntijakoulutukset sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien henkilöiden omat kokemukset ja vinkit kohtaamiseen koettiin hyvänä vaihtoehtona lisäkoulutukselle.
Opinnäytetyön myötä koemme, että olisi tarpeen korostaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä asiakasryhmänä terveydenhuollossa koulutuksen osalta. Esimerkiksi opas seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamiseen terveydenhuollossa olisi tarpeen tuottaa. LGBT -minorities’ position in our society has been talked about a lot in the last decades. LGBT -minorities’ experiences in treatment and encountering has been studied quite a lot, we were interested in the view of healthcare professionals. The purpose of this thesis was to unravel the capabilities of healthcare professionals to encounter LGBT -minorities. We also wanted to know what kind of education the professionals hope to get about LGBT-minorities.
Thesis was carried out as a qualitative study and the interview was done through an online survey. Results were analyzed with content analysis. The interviewed group consisted of healthcare professionals who were working in acute care. Part of the interviewees felt that they have good capabilities to encounter LGBT -minorities. They treated the minorities the same way they treated other patients and being a part of LGBT-minority didn’t affect the appointment or treatment. Some felt that they have insufficient capabilities. Biggest challenges were in the subtleness of the encountering, for example the right way to logging of the treatment and identifying a patient who’s part of LGBT-minorities.
Results show the deficiency of education about LGBT -minorities in educations that lead to a profession. Education lines should be improved regarding areas of theory and encountering abilities of LGBT -minorities. Some interviewees felt that they’d need more education about encountering LGBT -minorities. Further education held by professionals of organizations and LGBT -minorities own experiences and tips for encountering were seen as a good way to arrange further education in work life.
During and after the work process of the thesis we think that it is important to highlight LGBT -minorities as a patient group in healthcare and it should be considered in education. A guidebook for encountering LGBT-minorities in healthcare should be produced.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, haastattelu toteutui kyselylomakkeen kautta puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Kyselyn haastateltavana ryhmänä toimi terveydenhuollon yksiköiden akuuttivastaanotoissa työskentelevät hoitotyön ammattilaiset. Kyselyyn vastanneista osa koki omaavansa hyvät valmiudet, he kohtelivat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvia potilaita samalla tavalla kuin muitakin potilaita, ja vähemmistöön kuuluminen ei vaikuttanut vastaanoton kulkuun tai potilaan kohteluun. Osa koki omaavansa vajavaiset valmiudet. Isoimmat haasteet koettiin kohtaamistilanteiden hienovaraisuudessa esimerkiksi hoitotapahtuman kirjaamisessa ja seksuaali- tai sukupuolivähemmistöön kuuluvan potilaan tunnistamisessa.
Tuloksissa tuli ilmi ammattiin johtavien koulutusten puutteellinen koulutus seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamiseen terveydenhuollon asiakkaina. Koulutuksia seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin liittyvän teoriatiedon ja ammatillisen kohtaamisen osalta tulisi kehittää. Osa koki tarvitsevansa lisäkoulutusta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvan potilaan kohtaamisessa, järjestöjen pitämät asiantuntijakoulutukset sekä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvien henkilöiden omat kokemukset ja vinkit kohtaamiseen koettiin hyvänä vaihtoehtona lisäkoulutukselle.
Opinnäytetyön myötä koemme, että olisi tarpeen korostaa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä asiakasryhmänä terveydenhuollossa koulutuksen osalta. Esimerkiksi opas seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamiseen terveydenhuollossa olisi tarpeen tuottaa.
Thesis was carried out as a qualitative study and the interview was done through an online survey. Results were analyzed with content analysis. The interviewed group consisted of healthcare professionals who were working in acute care. Part of the interviewees felt that they have good capabilities to encounter LGBT -minorities. They treated the minorities the same way they treated other patients and being a part of LGBT-minority didn’t affect the appointment or treatment. Some felt that they have insufficient capabilities. Biggest challenges were in the subtleness of the encountering, for example the right way to logging of the treatment and identifying a patient who’s part of LGBT-minorities.
Results show the deficiency of education about LGBT -minorities in educations that lead to a profession. Education lines should be improved regarding areas of theory and encountering abilities of LGBT -minorities. Some interviewees felt that they’d need more education about encountering LGBT -minorities. Further education held by professionals of organizations and LGBT -minorities own experiences and tips for encountering were seen as a good way to arrange further education in work life.
During and after the work process of the thesis we think that it is important to highlight LGBT -minorities as a patient group in healthcare and it should be considered in education. A guidebook for encountering LGBT-minorities in healthcare should be produced.