Alaselkäkipuisen asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen : digitaalisen oppimateriaalin tuottaminen fysioterapeuttiopiskelijoille
Silver, Linnea (2024)
Silver, Linnea
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501091119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501091119
Tiivistelmä
Alaselkäkipu on maailmanlaajuisesti hyvin yleinen tuki- ja liikuntaelinvaiva, jota esiintyy kaikenikäisten keskuudessa. Suomessa se on yleisin toimintakyvyn haittaa aiheuttava tuki- ja liikuntaelinvaiva. Vuoden 2018 lopussa työkyvyttömyyseläkkeellä selkäkivun vuoksi oli noin 17 000 suomalaista ja alaselkäkipujen aiheuttamien poissaolojen kustannukset olivat yli 94 miljoonaa euroa. Fysioterapeutin rooli alaselkäkipuisten asiakkaiden toiminta- ja työkyvyn edistämisessä ja ylläpitämisessä sekä oireiden kroonistumisen ennaltaehkäisyssä on merkittävässä asemassa. Fysioterapeutilta vaaditaan riittävää tutkimis- ja arviointiosaamista, jota jo fysioterapiaopintojen aikana opetellaan teorian ja käytännön harjoitteluiden kautta.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tuottaa fysioterapeuttiopiskelijoille digitaalinen oppimateriaali alaselkäkipuisen asiakkaan fysioterapeuttisesta tutkimisesta Moodlen oppimisalustalle. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Oulun ammattikorkeakoulun fysioterapian tutkinto-ohjelma. Oppimateriaali integroidaan osaksi tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa tukeva fysioterapia –opintojaksoa. Tavoitteena oli tuottaa laadukas ja näyttöön perustuva digitaalinen itseopiskelumateriaali, joka tukee fysioterapeuttiopiskelijoiden valmistautumista käytännön harjoitustunneille ja harjoittelujaksoille. Oppimateriaali sisältää keskeisimmät ydinasiat alaselkäkipuisen asiakkaan tutkimisesta ja toimintakyvyn arvioinnista sekä oppimistehtäviä, jotka tukevat opiskelijan oppimista ja teoriatiedon yhdistämistä käytännön työhön.
Toteutin opinnäytetyön kehittämistyönä ja laadin oppimateriaalin näyttöön perustuvan tutkimustiedon pohjalta. Tietoperustana käytin alan tieteellistä kirjallisuutta ja tuotin opiskelijoiden oppimisen tueksi käytännönläheisiä oppimistehtäviä. Tuottamani oppimateriaali kattaa alaselkäkipuisen asiakkaan tutkimisen eri osa-alueet huomioiden asiakaslähtöisyyden merkityksen. Tuotos tukee fysioterapiaopiskelijoiden valmiuksia tutkia alaselkäkipuista asiakasta asiakaslähtöisesti käyttäen tarkoituksenmukaisia menetelmiä kliinistä päättelyä hyödyntäen ja mahdollistaa opiskelijoille itsenäisen, ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelun. Oppimateriaali vastaa fysioterapiaopiskelijoiden tarpeisiin ja tukee heidän ammatillista kehittymistään. Jatkossa oppimateriaalia voidaan kehittää ja päivittää fysioterapian tutkinto-ohjelman opettajien toimesta. Low back pain is a globally prevalent musculoskeletal condition that affects individuals of all ages. In Finland, it is the leading cause of musculoskeletal disability and imposes significant economic burdens on society, organizations, and individuals. Physiotherapists play a key role in the rehabilitation, maintenance, and promotion of the functional and work capacity of clients with low back pain. The ability to assess and examine clients with low back pain is a fundamental competence area for physiotherapists, developed during physiotherapy studies through theoretical instruction and practical training lessons.
The objective of my thesis was to develop digital learning material for physiotherapy students on the physiotherapeutic examination of clients with low back pain. The material aimed to deepen students ‘competence in assessing and interacting with clients suffering from low back pain while supporting their preparation for practical training sessions. The learning material was designed to assist students in preparing for practical training classes. The thesis was commissioned by the physiotherapy degree program at Oulu University of Applied Sciences, which integrated the material into the course Tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa tukeva fysioterapia (Physiotherapy Supporting the Functioning of the Musculoskeletal System).
I implemented the thesis as a development project and created the learning material based on evidence-based research. The material was designed to support students in conducting person-centered examinations, utilizing appropriate methods and clinical reasoning. It facilitates independent study regardless of time or place, addressing the need of physiotherapy students and promoting their professional development. The learning material meets its objectives and can be further developed and updated by the faculty of the physiotherapy program. Additionally, it has the potential to be expanded to include the physiotherapeutic treatment of clients with low back pain.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tuottaa fysioterapeuttiopiskelijoille digitaalinen oppimateriaali alaselkäkipuisen asiakkaan fysioterapeuttisesta tutkimisesta Moodlen oppimisalustalle. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Oulun ammattikorkeakoulun fysioterapian tutkinto-ohjelma. Oppimateriaali integroidaan osaksi tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa tukeva fysioterapia –opintojaksoa. Tavoitteena oli tuottaa laadukas ja näyttöön perustuva digitaalinen itseopiskelumateriaali, joka tukee fysioterapeuttiopiskelijoiden valmistautumista käytännön harjoitustunneille ja harjoittelujaksoille. Oppimateriaali sisältää keskeisimmät ydinasiat alaselkäkipuisen asiakkaan tutkimisesta ja toimintakyvyn arvioinnista sekä oppimistehtäviä, jotka tukevat opiskelijan oppimista ja teoriatiedon yhdistämistä käytännön työhön.
Toteutin opinnäytetyön kehittämistyönä ja laadin oppimateriaalin näyttöön perustuvan tutkimustiedon pohjalta. Tietoperustana käytin alan tieteellistä kirjallisuutta ja tuotin opiskelijoiden oppimisen tueksi käytännönläheisiä oppimistehtäviä. Tuottamani oppimateriaali kattaa alaselkäkipuisen asiakkaan tutkimisen eri osa-alueet huomioiden asiakaslähtöisyyden merkityksen. Tuotos tukee fysioterapiaopiskelijoiden valmiuksia tutkia alaselkäkipuista asiakasta asiakaslähtöisesti käyttäen tarkoituksenmukaisia menetelmiä kliinistä päättelyä hyödyntäen ja mahdollistaa opiskelijoille itsenäisen, ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelun. Oppimateriaali vastaa fysioterapiaopiskelijoiden tarpeisiin ja tukee heidän ammatillista kehittymistään. Jatkossa oppimateriaalia voidaan kehittää ja päivittää fysioterapian tutkinto-ohjelman opettajien toimesta.
The objective of my thesis was to develop digital learning material for physiotherapy students on the physiotherapeutic examination of clients with low back pain. The material aimed to deepen students ‘competence in assessing and interacting with clients suffering from low back pain while supporting their preparation for practical training sessions. The learning material was designed to assist students in preparing for practical training classes. The thesis was commissioned by the physiotherapy degree program at Oulu University of Applied Sciences, which integrated the material into the course Tuki- ja liikuntaelimistön toimintaa tukeva fysioterapia (Physiotherapy Supporting the Functioning of the Musculoskeletal System).
I implemented the thesis as a development project and created the learning material based on evidence-based research. The material was designed to support students in conducting person-centered examinations, utilizing appropriate methods and clinical reasoning. It facilitates independent study regardless of time or place, addressing the need of physiotherapy students and promoting their professional development. The learning material meets its objectives and can be further developed and updated by the faculty of the physiotherapy program. Additionally, it has the potential to be expanded to include the physiotherapeutic treatment of clients with low back pain.