Terveysneuvonnan ja palveluohjauksen kehittäminen sosiaalisissa ongelmatilanteissa ensihoidossa
Reinikainen, Sanna; Paajaste, Liisa (2024)
Reinikainen, Sanna
Paajaste, Liisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501111209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501111209
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata terveysneuvontaa ja palveluohjausta sosiaalisissa ongelmatilanteissa ensihoidossa. Lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa Helsingin tarjoamia palveluja sosiaalisiin ongelmatilanteisiin. Tarkoituksena oli myös kuvata, millainen koulutusmateriaali tukee uuden asian oppimista parhaiten.
Opinnäytetyön tavoitteena oli, että ensihoidon asiakkaat sosiaalisissa ongelmatilanteissa löytäisivät nopeasti oikean avun piiriin ja tarve hakeutua päivystyksellisiin palveluihin vähenisi. Kehittämistehtävänä tuotettiin ohjeistus terveysneuvonnan ja palveluohjauksen tueksi sosiaalisissa ongelmatilanteissa ensihoidossa sekä aihetta käsittelevä koulutusmateriaali Helsingin pelastuslaitokselle.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmäisenä tutkimuksellisena kehittämistyönä. Kirjallisuuskatsauksen avulla kuvattiin terveysneuvontaa ja palveluohjausta sosiaalisissa ongelmatilanteissa ensihoidossa. Aivoriihen avulla selvitettiin, millainen koulutusmateriaali tukee uuden asian oppimista parhaiten ja asiantuntijahaastatteluiden avulla kartoitettiin Helsingissä tarjolla olevia palveluja erilaisiin sosiaalisiin ongelmatilanteisiin.
Terveysneuvonta ensihoidossa on selkeiden ohjeiden antoa potilaan terveydellisten ongelmien ratkaisemiseksi. Palveluohjaus ensihoidossa on potilaan ohjaamista tarkoituksenmukaisen avun piiriin. Sosiaaliset ongelmatilanteet ensihoidossa liittyvät päihteiden käyttöön, ikääntyneiden yksinäisyyteen, köyhyyteen, nuorten syrjäytymiseen ja mielenterveysongelmiin. Uuden asian oppimista parhaiten tukeva koulutusmateriaali on lyhyt ja napakka hieman huumoriakin sisältävä videokoulutus. Helsinki tarjoaa runsaasti palveluita erilaisiin sosiaalisiin ongelmatilanteisiin, joista osa on tuotettu yhteistyössä järjestöjen kanssa.
Jatkokehityskohteena on moniviranomaisyhteistyön ja viestinnän kehittäminen ensihoidon, pelastuksen, sosiaalitoimen ja poliisin kesken. Tiivis yhteistyö luo pohjan yhtenäiselle palveluketjulle, jossa asiakkaiden tarpeisiin vastataan kokonaisvaltaisesti ja tehokkaasti, ehkäisten samalla ongelmien kärjistymistä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli, että ensihoidon asiakkaat sosiaalisissa ongelmatilanteissa löytäisivät nopeasti oikean avun piiriin ja tarve hakeutua päivystyksellisiin palveluihin vähenisi. Kehittämistehtävänä tuotettiin ohjeistus terveysneuvonnan ja palveluohjauksen tueksi sosiaalisissa ongelmatilanteissa ensihoidossa sekä aihetta käsittelevä koulutusmateriaali Helsingin pelastuslaitokselle.
Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmäisenä tutkimuksellisena kehittämistyönä. Kirjallisuuskatsauksen avulla kuvattiin terveysneuvontaa ja palveluohjausta sosiaalisissa ongelmatilanteissa ensihoidossa. Aivoriihen avulla selvitettiin, millainen koulutusmateriaali tukee uuden asian oppimista parhaiten ja asiantuntijahaastatteluiden avulla kartoitettiin Helsingissä tarjolla olevia palveluja erilaisiin sosiaalisiin ongelmatilanteisiin.
Terveysneuvonta ensihoidossa on selkeiden ohjeiden antoa potilaan terveydellisten ongelmien ratkaisemiseksi. Palveluohjaus ensihoidossa on potilaan ohjaamista tarkoituksenmukaisen avun piiriin. Sosiaaliset ongelmatilanteet ensihoidossa liittyvät päihteiden käyttöön, ikääntyneiden yksinäisyyteen, köyhyyteen, nuorten syrjäytymiseen ja mielenterveysongelmiin. Uuden asian oppimista parhaiten tukeva koulutusmateriaali on lyhyt ja napakka hieman huumoriakin sisältävä videokoulutus. Helsinki tarjoaa runsaasti palveluita erilaisiin sosiaalisiin ongelmatilanteisiin, joista osa on tuotettu yhteistyössä järjestöjen kanssa.
Jatkokehityskohteena on moniviranomaisyhteistyön ja viestinnän kehittäminen ensihoidon, pelastuksen, sosiaalitoimen ja poliisin kesken. Tiivis yhteistyö luo pohjan yhtenäiselle palveluketjulle, jossa asiakkaiden tarpeisiin vastataan kokonaisvaltaisesti ja tehokkaasti, ehkäisten samalla ongelmien kärjistymistä.