Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Traumaa kokeneen lapsen kohtaaminen alakoulussa : kirjallisuuskatsaus

Kajava, Marie; Peltokorpi, Lilja (2024)

 
Avaa tiedosto
Kajava_Peltokorpi.pdf (438.2Kt)
Lataukset: 


Kajava, Marie
Peltokorpi, Lilja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501141310
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin traumaa kokeneen alakouluikäisen lapsen kohtaamista koulumaailmassa. Työ toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tavoitteena oli selvittää,
miten lasten traumaattiset kokemukset ilmenevät koulussa ja miten aikuisten tulisi kohdata tällainen oppilas. Tavoitteena oli myös lisätä omaa sekä muiden ymmärrystä oppilaan haitallisen käytöksen taustoista.

Opinnäytetyömme tietoperusta koostuu käsitteiden määrittelystä, joita ovat trauma, traumainformoitu työote, lapsuuden haitalliset kokemukset (ACE), keskilapsuuden (7–12 v) normaali kehitys sekä kuraattorin ja opiskeluhuollon rooli oppilaan kohtaamisessa. Tutkimusaineisto on hankittu käyttäen Finna-, OulaFinna-, Journal- ja Academic Search Premier -tietokantoja. Kirjallisuuskatsaukseen valittiin viisi aineistoa, joiden joukossa on tutkimusartikkeleita, väitöskirja sekä yksi pro gradu- tutkielma. Aineiston analyysimenetelmäksi valikoitui teoriaohjaava sisällönanalyysi.

Keskeiset tulokset osoittivat, että traumojen vaikutukset näkyvät lasten psyykkisessä ja fyysisessä
hyvinvoinnissa, käyttäytymisessä sekä oppimiskyvyssä. Esimerkiksi oppilaan impulsiivisuus, keskittymisvaikeudet ja poissaolot voivat olla yhteydessä traumakokemuksiin. Traumaa muistuttavat
ärsykkeet, kuten tietyt hajut tai tunteet, voivat laukaista voimakkaita reaktioita. Opettajilta ja muilta
koulun aikuisilta vaaditaan erityistä herkkyyttä ja ymmärrystä, jotta oppilaalle voidaan tarjota turvallinen ja tukeva ympäristö.

Johtopäätöksenä todetaan, että traumainformoitu työote on avainasemassa tukemassa traumaa
kokenutta oppilasta. Turvallisuuden ylläpitäminen, luottamuksellisen suhteen rakentaminen ja oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioiminen ovat keskeisiä tekijöitä. Koulun ja perheiden yhteistyö
sekä henkilöstön kouluttaminen trauma-aiheeseen ovat myös kehitysehdotuksia, joilla voidaan parantaa tukea näille oppilaille.

Opinnäytetyömme tuloksia voivat hyödyntää kaikki alakouluikäisten lasten kanssa työskentelevät,
mutta ensisijaisesti oppilashuoltoryhmän toimijat, sillä heillä on tarvittavaa tietotaitoa soveltaa saamiamme tuloksia. Tuloksia voidaan hyödyntää myös tarjoamalla opettajille, vanhemmille ja muille
lasten kanssa työskenteleville konkreettista tietoa traumatisoituneen oppilaan oireista ja kohtaamisesta, mikä auttaa tunnistamaan oppilaiden tarpeet ajoissa ja välttämään väärinymmärrykset heidän käytöksensä suhteen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste