Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lapsipotilaiden pään vammat ensihoidossa: oppimateriaali ensihoitajaopiskelijoille

Huisman, Laura; Hänninen, Lotta (2024)

 
Avaa tiedosto
Huisman_Hanninen.pdf (3.200Mt)
Lataukset: 


Huisman, Laura
Hänninen, Lotta
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501141312
Tiivistelmä
Ensihoitajan ammatillisten kompetenssien mukaan hoitotason ensihoitajan tulisi osata vastata potilaan systemaattisesta tutkimisesta sekä hoitaa hoitotason ensihoitoa vaativat peruselintoiminnon häiriöt. Ensihoidossa kohdatuista potilaista lapsipotilaita on vain joka kymmenes. Ensihoidon (AMK) opinnoissa pääpaino on aikuispotilaan hoidossa, eikä tutkintoon kuuluvissa harjoitteluissakaan välttämättä tule lapsipotilaita vastaan. Aiheesta koettiin tarvittavan lisää materiaalia ensihoidon opetukseen. Tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida virtuaalisimulaatio-oppimateriaali lasten pään vammoista ensihoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli tehdä opiskelijaa aktivoiva ja osallistava oppimateriaali, jossa opiskelija pääsee itse pohtimaan kohta kohdalta, kuinka virtuaalisimulaation ensihoitotilanteessa tulisi toimia.

Opinnäytetyö tehtiin toiminnallisena kehittämistyönä, jossa hyödynnettiin konstruktivistista mallia. Konstruktivistinen malli koostuu aloitus- ja suunnitteluvaiheesta, esi- ja työstövaiheesta ja tarkistus- ja viimeistelyvaiheesta sekä itse valmiista tuotoksesta. Valittu malli sopi kehittämistyöhön hyvin, koska kehittämistyötä arvioitiin jatkuvasti prosessin aikana. Kehittämistyön konstruktivistisen mallin vaiheiden avulla opinnäytetyötä saatiin jaettua pienempiin osiin ja aikataulutettua paremmin.

Tuotoksina kehittämistyössä syntyi virtuaalisimulaatio, virtuaalisimulaatiota tukeva teoriamateriaali sekä hyvän vastauksen piirteet virtuaalisimulaation palautekeskustelun tueksi. Tuotokset koekäytettiin 3.vuoden ensihoitajaopiskelijoilla perustason ensihoidon kurssilla. Tuotoksilla pystyttiin monipuolistamaan ensihoidon opetuksessa käytettäviä oppimateriaaleja. Tulevaisuudessa oppimateriaalia voisi jatkojalostaa hoitotasoisille ensihoidon (AMK) opiskelijoille sekä myös oikeaan luokassa tapahtuvaan simulaatioon.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste