Tekonivelpotilaan hoitoprosessin palvelumuotoilu : kohti päiväkirurgista hoitopolkua
Lönn, Kristiina (2025)
Lönn, Kristiina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501141350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501141350
Tiivistelmä
Polven ja lonkan tekonivelpotilaat muodostavat merkittävän suuren potilasryhmän sekä Suomessa että maailmalla. Potilaiden määrän on myös arveltu tulevaisuudessa kasvavan. Viime vuosina tekonivelpotilaiden sairaalassaolo aika on jatkuvasti lyhentynyt ja nopeutetun kotiutumisen malleja on alettu kehittää. Päiväkirurgisia polven ja lonkan tekonivelleikkauksia on alettu toteuttaa valikoiduille potilasryhmille. Päiväkirurgian hyötyinä voidaan nähdä kustannustehokkuuden lisäksi sen potilaskeskeisyys.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa tekonivelpotilaiden hoitoon osallistuvalta henkilökunnalta. Tutkimuksen haastatteluihin osallistui 10 hoitohenkilökunnan edustajaa tekonivelpotilaan leikkausprosessin eri vaiheista. Aineisto analysoitiin käyttäen sekä induktiivista, että deduktiivista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella tämänhetkistä tekonivelpotilaan hoitoprosessia ja muotoilla malli päiväkirurgista hoitopolkua varten. Myös potilaiden näkökulma huomioitiin tutkimuksessa. Uuden hoitopolun kehittämisessä käytettiin menetelmänä palvelumuotoilua.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa tämänhetkisestä hoitoprosessista sekä hoitohenkilökunnan, että potilaan näkökulmasta. Lisäksi saatiin uutta tietoa siitä, millainen tekonivelpotilaan päiväkirurginen hoitopolku voisi olla. Tuloksissa korostui preoperatiivisen ohjauksen tärkeys onnistuneen hoitoprosessin ja nopean kotiutumisen kannalta. Potilaskeskeisyys koettiin tärkeäksi jokaisessa perioperatiivisen prosessin vaiheessa. Ammattitaitoinen henkilökunta on avainasemassa tehokkaan ja onnistuneen hoitoprosessin luomisessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa tekonivelpotilaiden hoitoon osallistuvalta henkilökunnalta. Tutkimuksen haastatteluihin osallistui 10 hoitohenkilökunnan edustajaa tekonivelpotilaan leikkausprosessin eri vaiheista. Aineisto analysoitiin käyttäen sekä induktiivista, että deduktiivista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella tämänhetkistä tekonivelpotilaan hoitoprosessia ja muotoilla malli päiväkirurgista hoitopolkua varten. Myös potilaiden näkökulma huomioitiin tutkimuksessa. Uuden hoitopolun kehittämisessä käytettiin menetelmänä palvelumuotoilua.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa tämänhetkisestä hoitoprosessista sekä hoitohenkilökunnan, että potilaan näkökulmasta. Lisäksi saatiin uutta tietoa siitä, millainen tekonivelpotilaan päiväkirurginen hoitopolku voisi olla. Tuloksissa korostui preoperatiivisen ohjauksen tärkeys onnistuneen hoitoprosessin ja nopean kotiutumisen kannalta. Potilaskeskeisyys koettiin tärkeäksi jokaisessa perioperatiivisen prosessin vaiheessa. Ammattitaitoinen henkilökunta on avainasemassa tehokkaan ja onnistuneen hoitoprosessin luomisessa.