Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

B2B-myynti ja tekoäly : millaisia taitoja B2B-myyjien tulee hallita nyt ja lähitulevaisuudessa?

Felder, Marc (2025)

 
Avaa tiedosto
Felder_Marc.pdf (1.090Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Felder, Marc
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501171470
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä analysoitiin, kuinka paljon tekoälyä tulee käytettyä B2B-myynnissä ja millainen vaikutus sillä on kokonaisuudessa myyntikonseptiin. Tekoälyn vaikutusta B2B-sektoriin analysoitiin vertaamalla teoriaa käytäntöön. Tuloksia saatiin johtotehtävissä toimivien B2B-myyjien haastattelujen avulla. Tulokset osoittautuivat, että tekoälyä käytetään nyt jo päivittäisessä myyntityössä eri osa-alueilla.

Tekoälyn käyttö B2B-myynnissä on tullut jäämään. Haastatteluista kävi selvästi ilmi, että tekoälyä tukevia työkaluja käytetään jo nyt B2B-yrityksissä myyntiprosessien optimoimiseksi ja nopeuttamiseksi. Erityisesti tiedonhankinnassa ja asiakastietojen analysointi, äänitiedostojen transkriptiot ja data-analyysi. Näin potentiaalisia asiakkaita voidaan lähestyä paremmin ja resursseja hyödynnetään tehokkaammin, mikä voi johtaa myyntiprosessin onnistumisasteen kasvuun. Tekoälyn tulokset eivät kuitenkaan ole vielä niin luotettavia ja vaativat tarkastelua. Hyvän B2B-myyjän ominaisuuksia tarvitaan edelleen sillä tekoäly ei voi korvata B2B-myyjää. Tekoälyä pidetään myös edelleen jonkun verran vieraana, ja on vaikea määritellä, mihin tekoälyä todella voidaan käyttää tulevaisuudessa.

Opinnäytetyössä hahmoteltiin myös, mitkä ominaisuudet ovat ratkaisevia B2Bmyyjille tulevaisuudessa. Korostettiin, että inhimilliset taidot, kuten empatia, viestintätaidot ja asiakkaiden tarpeiden syvällinen tuntemus, ovat jatkossakin erittäin tärkeitä. Huolimatta tekoälyn avulla tapahtuvasta lisääntyvästä automatisoinnista ihmissuhdevuorovaikutus ja kyky ylläpitää monimutkaisia asiakassuhteita on edelleen keskeinen menestystekijä B2B-myyjille.

Lopuksi todettiin, että tekoäly vaikuttaa yhä enemmän B2B-myyntiin ja tehostaa monia prosesseja. Samalla kuitenkin korostettiin, että tulevaisuuden B2B-myyjä tarvitsee menestyäkseen sekä teknologisia taitoja tekoälyn käsittelyssä että vahvoja ihmissuhdetaitoja. Opinnäytetyö osoittaa, että ihmisen ja koneen yhdistelmä on tulevaisuudessa avainasemassa menestyksekkäässä B2B-myynnissä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste