Opinnollistamisen merkitystä on syytä tarkentaa Master-tutkinnoissa
Kotila, Hannu; Mäki, Kimmo (2024)
Kotila, Hannu
Mäki, Kimmo
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501205551
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501205551
Tiivistelmä
Opinnollistamisen alkuperäisenä ideana on ollut koulutuksen ja työn tekemisen ketterä yhdistäminen eli työnteon ja korkeakouluoppimisen kytkeminen yhteen. Opintojen aikana kertyvä osaaminen tunnistetaan opintopisteiksi suunnitelmallisesti korkeakoulun ohjeiden mukaan. (Kotila & Vanhanen-Nuutinen 2019; Mäki 2019.)
Opinnollistamisella on monia muotoja. Opiskelijalähtöisessä opinnollistamisessa työssä hankittu osaaminen liitetään osaksi opintoja. Työpaikkalähtöisessä opinnollistamisessa työpaikan henkilöstön osaamisen kehittäminen huomioidaan osana tutkinto-opintoja ja korkeakoululähtöisessä opinnollistamisessa tutkimus- ja kehittämishankkeissa hankittu osaamisen liitetään osaksi opintoja. (Mäki, Moisio & Aura 2017.)
Opinnollistamisella on vakiintunut asema ammattikorkeakoulututkinnoissa. Ammattikorkeakoulututkinnot ovat ammattiin suuntaavia, joten opintojen ja työn kytkeminen yhteen on luontevaa.
Opinnollistamisella on monia muotoja. Opiskelijalähtöisessä opinnollistamisessa työssä hankittu osaaminen liitetään osaksi opintoja. Työpaikkalähtöisessä opinnollistamisessa työpaikan henkilöstön osaamisen kehittäminen huomioidaan osana tutkinto-opintoja ja korkeakoululähtöisessä opinnollistamisessa tutkimus- ja kehittämishankkeissa hankittu osaamisen liitetään osaksi opintoja. (Mäki, Moisio & Aura 2017.)
Opinnollistamisella on vakiintunut asema ammattikorkeakoulututkinnoissa. Ammattikorkeakoulututkinnot ovat ammattiin suuntaavia, joten opintojen ja työn kytkeminen yhteen on luontevaa.