Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Inkluusion toteutuminen edellyttää myötätuntoista kohtaamista

Honkanen, Eija (2024)

 
Avaa tiedosto
HonkanenE_Inkluusion_toteutuminen.pdf (263.4Kt)
Lataukset: 


Honkanen, Eija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501215963
Tiivistelmä
Kansainvälisiin sopimuksiin perustuen suomalainen koulutus tavoittelee koko koulutusjärjestelmässä inkluusiota – kaikkien saavuttamaa koulutusta. Inkluusio on kaikkien osallisuutta ja toimijuutta vahvistavaa toimintaa oppimisyhteisöissä, joiden avulla pyritään vähentämään muun muassa segregaatiota. (YK:n ihmisoikeuksien julistus 1948; Lapsen oikeuksien sopimus 1989;  UNESCO:n Salamancan julistus 1994; YK:n yleissopimuksessa vammaisten henkilöiden oikeuksista 2006; Ainscow 2020).

Inkluusiota kehitetään edelleen myös ammatillisessa koulutuksessa (EADSNE 2013; Ryökkynen ym. 2022; Ryökkynen & Raudasoja 2022). Haaga-Helia ammattikorkeakoulu on osallisena Inklu-hankkeessa, jonka tavoitteena on edistää inklusiivista ammatillista koulutusta kansallisesti.

Ammatillisessa koulutuksessa inkluusion toteutumisen tärkein edellytys on ihmisten kesken tapahtuva myötätuntoinen kohtaaminen erilaisissa yhteisöissä ja moninaisissa toimintaympäristöissä, joissa toimimme. Haaga-Heliassa myötätuntoa on tuotu esiin aiemmin muun muassa organisaation voimavarana ja opiskelijoiden ohjauksessa (Laivola 2020; Honkanen 2021a; Honkanen 2021b; Kaukinen 2022; Honkanen 2023; Honkanen 2024a; Honkanen 2024b).

Tarkastelen kirjoituksessani, mistä voi tunnistaa myötätuntoa itsessä sekä miten myötätunto vaikuttaa meihin ja yhdessä toimimiseen inklusiivisen ammatillisen koulutuksen toiminnassa ja yhteisöissä opiskelijan oppimisen tukemisen näkökulmasta.
Kokoelmat
  • Julkaisut
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste