Inkluusion toteutuminen edellyttää myötätuntoista kohtaamista
Honkanen, Eija (2024)
Honkanen, Eija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501215963
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501215963
Tiivistelmä
Kansainvälisiin sopimuksiin perustuen suomalainen koulutus tavoittelee koko koulutusjärjestelmässä inkluusiota – kaikkien saavuttamaa koulutusta. Inkluusio on kaikkien osallisuutta ja toimijuutta vahvistavaa toimintaa oppimisyhteisöissä, joiden avulla pyritään vähentämään muun muassa segregaatiota. (YK:n ihmisoikeuksien julistus 1948; Lapsen oikeuksien sopimus 1989; UNESCO:n Salamancan julistus 1994; YK:n yleissopimuksessa vammaisten henkilöiden oikeuksista 2006; Ainscow 2020).
Inkluusiota kehitetään edelleen myös ammatillisessa koulutuksessa (EADSNE 2013; Ryökkynen ym. 2022; Ryökkynen & Raudasoja 2022). Haaga-Helia ammattikorkeakoulu on osallisena Inklu-hankkeessa, jonka tavoitteena on edistää inklusiivista ammatillista koulutusta kansallisesti.
Ammatillisessa koulutuksessa inkluusion toteutumisen tärkein edellytys on ihmisten kesken tapahtuva myötätuntoinen kohtaaminen erilaisissa yhteisöissä ja moninaisissa toimintaympäristöissä, joissa toimimme. Haaga-Heliassa myötätuntoa on tuotu esiin aiemmin muun muassa organisaation voimavarana ja opiskelijoiden ohjauksessa (Laivola 2020; Honkanen 2021a; Honkanen 2021b; Kaukinen 2022; Honkanen 2023; Honkanen 2024a; Honkanen 2024b).
Tarkastelen kirjoituksessani, mistä voi tunnistaa myötätuntoa itsessä sekä miten myötätunto vaikuttaa meihin ja yhdessä toimimiseen inklusiivisen ammatillisen koulutuksen toiminnassa ja yhteisöissä opiskelijan oppimisen tukemisen näkökulmasta.
Inkluusiota kehitetään edelleen myös ammatillisessa koulutuksessa (EADSNE 2013; Ryökkynen ym. 2022; Ryökkynen & Raudasoja 2022). Haaga-Helia ammattikorkeakoulu on osallisena Inklu-hankkeessa, jonka tavoitteena on edistää inklusiivista ammatillista koulutusta kansallisesti.
Ammatillisessa koulutuksessa inkluusion toteutumisen tärkein edellytys on ihmisten kesken tapahtuva myötätuntoinen kohtaaminen erilaisissa yhteisöissä ja moninaisissa toimintaympäristöissä, joissa toimimme. Haaga-Heliassa myötätuntoa on tuotu esiin aiemmin muun muassa organisaation voimavarana ja opiskelijoiden ohjauksessa (Laivola 2020; Honkanen 2021a; Honkanen 2021b; Kaukinen 2022; Honkanen 2023; Honkanen 2024a; Honkanen 2024b).
Tarkastelen kirjoituksessani, mistä voi tunnistaa myötätuntoa itsessä sekä miten myötätunto vaikuttaa meihin ja yhdessä toimimiseen inklusiivisen ammatillisen koulutuksen toiminnassa ja yhteisöissä opiskelijan oppimisen tukemisen näkökulmasta.