Pohdintoja tekoälyn roolista ammattikorkeakoulun opetuksessa
Hanni, Jussi (2024)
Hanni, Jussi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501216017
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501216017
Tiivistelmä
Tekoäly on tällä hetkellä koko yhteiskunnan läpi puhaltava muutos, jonka lopputulemaa työelämään vielä on vaikeaa ennustaa. Erilaisia tekoälyalgoritmeja ja niiden kytkeytyviä sovelluksia syntyy kuin sieniä sateella. Haluttiin sitä tai ei, tosiasia on, että tulevaisuuden työelämässä tekoälyosaaminen on olennainen osa itse kunkin osaamisportfoliota.
Koska tekoäly on käsitteenä liian laaja käsiteltäväksi tässä artikkelissa, keskityn tiedolla johtamisen ja erityisesti talouden raportoinnin näkökulmaan. Tarkoituksenani on käytännön tasolla pohtia tekoälyn jalkauttamista ammattikorkeakouluopetuksessa näillä substanssialueilla. Suosittuja generatiivisia tekoälymalleja kuten ChatGPT, Co-pilot ja Gemini on saatavilla maksuttomina versioina, joita voi hyödyntää tekoälyn käytön opetteluun. Näissä versioissa usein pitää kuitenkin hyväksyä se, että syöttämääsi tietoa voidaan hyödyntää tekoälymallin kouluttamisessa.
Koska tekoäly on käsitteenä liian laaja käsiteltäväksi tässä artikkelissa, keskityn tiedolla johtamisen ja erityisesti talouden raportoinnin näkökulmaan. Tarkoituksenani on käytännön tasolla pohtia tekoälyn jalkauttamista ammattikorkeakouluopetuksessa näillä substanssialueilla. Suosittuja generatiivisia tekoälymalleja kuten ChatGPT, Co-pilot ja Gemini on saatavilla maksuttomina versioina, joita voi hyödyntää tekoälyn käytön opetteluun. Näissä versioissa usein pitää kuitenkin hyväksyä se, että syöttämääsi tietoa voidaan hyödyntää tekoälymallin kouluttamisessa.