Sosiaali- ja terveysaseman sisääntuloaulan palveluviestinnän kehittäminen
Andersin, Virpi (2025)
Andersin, Virpi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501241882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501241882
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitettiin Pirkanmaan hyvinvointialueen vastaanottopalvelujen sosiaali- ja terveysasemien sisääntuloaulojen palveluviestintää hyödyntämällä palvelumuotoilun menetelmiä. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin palvelumuotoilua, asiakaskokemusta ja palveluympäristöä. Lisäksi työssä hyödynnettiin ympäristöpsykologian, käytettävyyden psykologian ja viestinnän näkökulmia, erityisesti reittiopastuksen osalta.
Työskentelyprosessi noudatti palvelumuotoilun tuplatimantti-mallia. Aineistoa kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla henkilöstöä. Kehittämistyöpajassa kommentoitiin konseptiluonnosta ja ideoitiin jatkoa. Tietoperusta syvensi ymmärrystä palvelumuotoilusta, ihmisen käyttäytymisestä, asiakaskokemuksesta ja opasteiden merkityksestä. Haastattelut auttoivat tunnistamaan keskeiset ongelmat, ja työpaja toi esiin toteutuskelpoisia ratkaisuja.
Työn tuloksena syntyi konseptiluonnos Pirkanmaan sote-asemien sisääntuloaulojen palveluviestinnästä. Se sisältää palvelupolun, luonnoksen Service Blueprintistä varatuille vastaanottoajoille sekä asiakaskortteja, jotka tukevat palvelun jatkokehitystä yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Työskentelyprosessi noudatti palvelumuotoilun tuplatimantti-mallia. Aineistoa kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla henkilöstöä. Kehittämistyöpajassa kommentoitiin konseptiluonnosta ja ideoitiin jatkoa. Tietoperusta syvensi ymmärrystä palvelumuotoilusta, ihmisen käyttäytymisestä, asiakaskokemuksesta ja opasteiden merkityksestä. Haastattelut auttoivat tunnistamaan keskeiset ongelmat, ja työpaja toi esiin toteutuskelpoisia ratkaisuja.
Työn tuloksena syntyi konseptiluonnos Pirkanmaan sote-asemien sisääntuloaulojen palveluviestinnästä. Se sisältää palvelupolun, luonnoksen Service Blueprintistä varatuille vastaanottoajoille sekä asiakaskortteja, jotka tukevat palvelun jatkokehitystä yhteistyössä asiakkaiden kanssa.