Suuhygienistin perehdytyssuunnitelman kehittäminen erikoissairaanhoidossa PDCA-mallia hyödyntäen
Värä, Victoria (2024)
Värä, Victoria
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501261918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501261918
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysala on kriisissä jatkuvan työvoimapulan ja henkilöstön vaihtuvuuden takia. Työvoimapulan vuoksi on tärkeää löytää ratkaisuja, joilla hoitohenkilöstö saadaan sitoutettua organisaatioon. Laadukas perehdytys sitouttaa uutta työntekijää organisaatioon, vaikuttaa työhyvinvointiin ja ammatilliseen osaamiseen. Strukturoitu perehdytys parantaa uuden työntekijän pätevyyttä ja lisää tyytyväisyyttä perehdytykseen.
Tarkoituksena oli luoda selkeä, nykyaikainen ja päivitettävä digitaalisen perehdytyssuunnitelman runko, joka tukee suuhygienistin perehdytystä käytännön hoitotyöhön ja työyhteisöön. HUSin Uuden lastensairaalan hammassairauksien vastaanotolla puuttui digitaalinen ja kokonaisvaltainen perehdytyssuunnitelma, joten perehdytyssuunnitelman kehittämiselle oli selkeä tarve. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää suuhygienistien perehdytysprosessia hammassairauksien vastaanotolla ja parantaa perehdytyksen laatua. Perehdytyssuunnitelman tavoitteena on helpottaa uuttaa suuhygienistiä omaksumaan nopeammin ja tehokkaammin uudet työtehtävänsä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu perehdytykseen, perehdytysprosessiin ja perehdytysmenetelmiin. Kehittämistyö toteutettiin PDCA- eli jatkuvan kehittämismallin mukaisesti, neljän aivoriihitapaamisen aikana. Tapaamisiin osallistuivat hammassairauksien vastaanoton suuhygienistit ja esihenkilöt. Kehittämistapaamisissa kartoitettiin olemassa oleva perehdytysmateriaali, selvitettiin puuttuvat sisällöt ja luotiin perehdytyssuunnitelman runko ja rakenne sekä esittämismuoto. Kokousten keskustelussa korostui perehdytyssuunnitelman tarve ja siitä saatavat hyödyt. Opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin perehdytyssuunnitelman runko toimeksiantajan Moodle-ympäristöön. Tuotos tukee perehdytystä, on visuaalisesti selkeä ja looginen sekä vastaa yksikön tarpeisiin. Uuden perehdytyssuunnitelman runko arvioitiin SWOT-analyysin avulla.
Tarkoituksena oli luoda selkeä, nykyaikainen ja päivitettävä digitaalisen perehdytyssuunnitelman runko, joka tukee suuhygienistin perehdytystä käytännön hoitotyöhön ja työyhteisöön. HUSin Uuden lastensairaalan hammassairauksien vastaanotolla puuttui digitaalinen ja kokonaisvaltainen perehdytyssuunnitelma, joten perehdytyssuunnitelman kehittämiselle oli selkeä tarve. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää suuhygienistien perehdytysprosessia hammassairauksien vastaanotolla ja parantaa perehdytyksen laatua. Perehdytyssuunnitelman tavoitteena on helpottaa uuttaa suuhygienistiä omaksumaan nopeammin ja tehokkaammin uudet työtehtävänsä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys pohjautuu perehdytykseen, perehdytysprosessiin ja perehdytysmenetelmiin. Kehittämistyö toteutettiin PDCA- eli jatkuvan kehittämismallin mukaisesti, neljän aivoriihitapaamisen aikana. Tapaamisiin osallistuivat hammassairauksien vastaanoton suuhygienistit ja esihenkilöt. Kehittämistapaamisissa kartoitettiin olemassa oleva perehdytysmateriaali, selvitettiin puuttuvat sisällöt ja luotiin perehdytyssuunnitelman runko ja rakenne sekä esittämismuoto. Kokousten keskustelussa korostui perehdytyssuunnitelman tarve ja siitä saatavat hyödyt. Opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin perehdytyssuunnitelman runko toimeksiantajan Moodle-ympäristöön. Tuotos tukee perehdytystä, on visuaalisesti selkeä ja looginen sekä vastaa yksikön tarpeisiin. Uuden perehdytyssuunnitelman runko arvioitiin SWOT-analyysin avulla.