Sairaanhoitajien kokema ammatillinen osaaminen alle kouluikäisten syömishäiriöisten lasten hoitotyössä lastentautien yksiköissä
Tuomimäki, Helena (2024)
Tuomimäki, Helena
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501251898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501251898
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää määrällisen kyselytutkimuksen avulla hyvinvointialueen lastentautien yksiköiden sairaanhoitajien kokemaa ammatillista osaamista sekä käsityksiä ajan ja resurssien riittävyydestä alle kouluikäisten lasten syömishäiriöiden hoidossa ja heidän huoltajiensa kohtaamisessa. Kysely lähetettiin 440 sairaanhoitajalle (N=440), joista 45 vastasi kyselyyn. Aineisto analysoitiin kuvailevin tilastollisin menetelmin kuvaten frekvenssi- ja prosenttiosuuksia sekä ristiintaulukoimalla. Vastaajien taustatiedot ja kyselyn väittämät esitettiin frekvenssi- ja prosenttiosuuksina.
Tutkimuksen tulokset osoittivat sairaanhoitajien kokevan ammattitaidon riittämättömyyttä lasten syömishäiriöiden hoidossa alle kouluikäisillä lapsilla. Yli puolet vastaajista koki, ettei heillä ollut riittävästi aikaa kohdata syömishäiriötä sairastavia lapsia, ja resurssien niukkuus oli merkittävä haaste hoidon toteuttamisessa. Myös huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö kärsi ajan ja resurssien puutteesta. Työkokemuksen pituus paransi sairaanhoitajien ammatillista osaamista ja valmiuksia alle kouluikäisten lasten syömishäiriöiden hoidossa.
Tulokset viittaavat siihen, että kohdennettu koulutus, ajankäytön uudelleenjärjestely ja lisäresurssit parantaisivat sairaanhoitajien ammatillista osaamista sekä heidän kokemustaan ajan ja resurssien riittävyydestä alle kouluikäisten lasten syömishäiriöiden hoidossa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat sairaanhoitajien kokevan ammattitaidon riittämättömyyttä lasten syömishäiriöiden hoidossa alle kouluikäisillä lapsilla. Yli puolet vastaajista koki, ettei heillä ollut riittävästi aikaa kohdata syömishäiriötä sairastavia lapsia, ja resurssien niukkuus oli merkittävä haaste hoidon toteuttamisessa. Myös huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö kärsi ajan ja resurssien puutteesta. Työkokemuksen pituus paransi sairaanhoitajien ammatillista osaamista ja valmiuksia alle kouluikäisten lasten syömishäiriöiden hoidossa.
Tulokset viittaavat siihen, että kohdennettu koulutus, ajankäytön uudelleenjärjestely ja lisäresurssit parantaisivat sairaanhoitajien ammatillista osaamista sekä heidän kokemustaan ajan ja resurssien riittävyydestä alle kouluikäisten lasten syömishäiriöiden hoidossa.