Tekoälyn hyödyntäminen myynnissä ja myynnin johtamisessa
Niskanen, Viktor (2025)
Niskanen, Viktor
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501271965
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501271965
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia tekoälyn hyödyntämistä myynnissä ja myynnin johtamisessa. Tavoitteena oli parantaa myyntiprosessia tekoälyn avulla, eri tarjoustyöskentelyssä ja manuaalisessa tekstinkirjoituksessa.
Tietoperustassa keskityttiin tekoälyn yleisiin periaatteisiin ja sen merkitykseen liiketoiminnassa. Tekoälyn yleisten periaatteiden lisäksi käsiteltiin myös tekoälyn kehitystä, myynnin ja myynnin johtamisen trendejä ja ostokäyttäytymisen muutoksia. Kehittämishankkeen tavoitteena oli hyödyntää tekoälyä myyntiprosessin tehostamiseksi. Esiteltiin erilaisia tekoälyratkaisuja ja niiden vaikutuksia myyntiprosessiin. Tavoitteena luoda uusi toimintamalli myynnin tehokkuuden ja kilpailukyvyn parantamiseksi.
Kehittämishanke osoitti, että tekoäly voi parantaa myynnin tehokkuutta ja optimoida ajankäyttöä automatisoimalla manuaalista tekstinkirjoitusta ja asiakastapaamisten valmistelua. Tämä tuli esille esimerkiksi tarjoustyöskentelyssä, jossa myyjien oli nopeasti tuotettava suuria määriä tekstiä tai valmistauduttava tapaamisiin nopealla aikataululla. Tekoälyn avulla näihin tehtäviin kuluva aika väheni merkittävästi, mikä paransi tuottavuutta.
Johtopäätöksenä todetaan, että tekoälyn käyttöä, tutkimista ja integroimista yritysstrategioihin priorisoidaan tehokkuuden, kannattavuuden ja kasvun edistämiseksi. Tekoäly tarjoaa mahdollisuuksia esimerkiksi tiedon analysointiin, asiakaskäyttäytymisen ennustamiseen ja myyntiprosessien optimointiin. Tekoäly on edelleen yksi keskeisimmistä teknologioista, joka muokkaa tulevaisuuden liiketoimintaympäristöä.
Tietoperustassa keskityttiin tekoälyn yleisiin periaatteisiin ja sen merkitykseen liiketoiminnassa. Tekoälyn yleisten periaatteiden lisäksi käsiteltiin myös tekoälyn kehitystä, myynnin ja myynnin johtamisen trendejä ja ostokäyttäytymisen muutoksia. Kehittämishankkeen tavoitteena oli hyödyntää tekoälyä myyntiprosessin tehostamiseksi. Esiteltiin erilaisia tekoälyratkaisuja ja niiden vaikutuksia myyntiprosessiin. Tavoitteena luoda uusi toimintamalli myynnin tehokkuuden ja kilpailukyvyn parantamiseksi.
Kehittämishanke osoitti, että tekoäly voi parantaa myynnin tehokkuutta ja optimoida ajankäyttöä automatisoimalla manuaalista tekstinkirjoitusta ja asiakastapaamisten valmistelua. Tämä tuli esille esimerkiksi tarjoustyöskentelyssä, jossa myyjien oli nopeasti tuotettava suuria määriä tekstiä tai valmistauduttava tapaamisiin nopealla aikataululla. Tekoälyn avulla näihin tehtäviin kuluva aika väheni merkittävästi, mikä paransi tuottavuutta.
Johtopäätöksenä todetaan, että tekoälyn käyttöä, tutkimista ja integroimista yritysstrategioihin priorisoidaan tehokkuuden, kannattavuuden ja kasvun edistämiseksi. Tekoäly tarjoaa mahdollisuuksia esimerkiksi tiedon analysointiin, asiakaskäyttäytymisen ennustamiseen ja myyntiprosessien optimointiin. Tekoäly on edelleen yksi keskeisimmistä teknologioista, joka muokkaa tulevaisuuden liiketoimintaympäristöä.