Työntekijän resilienssin tukeminen esihenkilötyössä: integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Alvarado, Heini (2025)
Alvarado, Heini
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501271980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501271980
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata miten esihenkilö voi tukea sairaanhoitajien resilienssiä hoitotyössä. Tavoite oli tuottaa lisätietoa esihenkilöille sairaanhoitajien resilienssin tukemiseen ja työhyvinvoinnin parantamiseen. Tutkimuskysymykseksi muodostui: Millä keinoin esihenkilö voi tukea sairaanhoitajien resilienssiä?
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena ja mukaan valikoitui seitsemän tutkimusta, joista jokainen oli englanninkielinen. Tutkimukset arvioitiin käyttämällä Hawkerin laadunarviointikriteerejä.
Tulosten perusteella havaittiin kolme yläluokkaa, millä keinoin esihenkilö voi tukea alaistensa resilienssiä. Yläluokiksi muodostui alaisten johtamistapa, alaisten työkokemuksen tunnistaminen sekä vuorovaikutustaidot.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan päätellä, että esihenkilön tavalla johtaa alaisiaan on yhteys alaisten resilienssiin, kun johtamistyylinä oli autenttinen tai transformatiivinen johtamistyyli. Näiden johtamistyylien todettiin myös lisäävän työhön sitoutumista, minäpystyvyyden tunnetta ja lisäävän työtyytyväisyyttä. Johtamistyylillä on yhteys työntekijöiden työssä jaksamiseen ja työpanokseen. Jatkotutkimuksissa tulisi keskittyä miten hoitotyössä voitaisiin huomioida resilienssitaitojen kehittäminen erilaisten koulutusohjelmien avulla, jotka sisällytettäisiin jo perehdytysvaiheeseen. Esihenkilöiden tulisi sisällyttää resilienssin tukemiseen tähtääviä käytäntöjä päivittäisiin toimintoihinsa, jotta he voivat rakentaa kulttuuria, joka rakentaa ja tukee resilienssiä ja sitoutumista.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana kirjallisuuskatsauksena ja mukaan valikoitui seitsemän tutkimusta, joista jokainen oli englanninkielinen. Tutkimukset arvioitiin käyttämällä Hawkerin laadunarviointikriteerejä.
Tulosten perusteella havaittiin kolme yläluokkaa, millä keinoin esihenkilö voi tukea alaistensa resilienssiä. Yläluokiksi muodostui alaisten johtamistapa, alaisten työkokemuksen tunnistaminen sekä vuorovaikutustaidot.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella voidaan päätellä, että esihenkilön tavalla johtaa alaisiaan on yhteys alaisten resilienssiin, kun johtamistyylinä oli autenttinen tai transformatiivinen johtamistyyli. Näiden johtamistyylien todettiin myös lisäävän työhön sitoutumista, minäpystyvyyden tunnetta ja lisäävän työtyytyväisyyttä. Johtamistyylillä on yhteys työntekijöiden työssä jaksamiseen ja työpanokseen. Jatkotutkimuksissa tulisi keskittyä miten hoitotyössä voitaisiin huomioida resilienssitaitojen kehittäminen erilaisten koulutusohjelmien avulla, jotka sisällytettäisiin jo perehdytysvaiheeseen. Esihenkilöiden tulisi sisällyttää resilienssin tukemiseen tähtääviä käytäntöjä päivittäisiin toimintoihinsa, jotta he voivat rakentaa kulttuuria, joka rakentaa ja tukee resilienssiä ja sitoutumista.