Oulu Game Labin historiikki
Kurvinen, Sami (2025)
Kurvinen, Sami
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501281986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501281986
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Oulu Game Labin historiaa ja kirjoittaa siitä historiikki. Historiikissa kerrotaan Oulu Game Labin perustamisesta, alkuperäisten perustajien näkökulmista, sekä käydään läpi, missä eri sijainneissa se on toiminut. Historiikin lopussa kerrotaan, miksi koulutus päätettiin syksyllä 2024.
Toteutin opinnäytetyön toiminnallisena opinnäytetyönä, joka muodostuu kahdesta osasta. Teoreettisessa osassa esittelen Oulu Game Labin ja kerron LAB-oppimismallista. Lisäksi kerron hieman Nokian irtisanomistilanteesta vuonna 2012 ja Oulun pelialan tilanteesta vuodesta 2012 lähtien. Toiminnallinen osuus on Oulu Game Labin historiikki.
Tietoa historiikkia varten keräsin haastattelujen avulla, joissa haastattelin Oulu Game Labin alkuperäisiä luojia, LAB-mastereita ja opettajia. Haastattelujen ja eri artikkeleiden lisäksi sain kerättyä tietoa Game Labistä sen vanhoilta nettisivuilta. The purpose of the thesis was to research Oulu Game Lab and write a history about it. The history tells about the founding of Oulu Game Lab, the perspectives of the original founders, and goes through the different locations in which it operated. Lastly, I’ll explain why the education was decided to be terminated in the fall of 2024.
I wrote the thesis as a functional thesis, which consists of two parts. In the theoretical part, I introduce Oulu Game Lab and talk about the LAB learning model. In addition, I will tell a little about the dismissal situation of Nokia, that happened in 2012, and about the state of the gaming industry in Oulu, starting from 2012. The functional part is the history of Oulu Game Lab.
I gathered information for the history with interviews, in which I interviewed the original creators, LAB-masters and teachers of Oulu Game Lab. In addition to interviews and various articles, I gathered information about OGL from its old website.
Toteutin opinnäytetyön toiminnallisena opinnäytetyönä, joka muodostuu kahdesta osasta. Teoreettisessa osassa esittelen Oulu Game Labin ja kerron LAB-oppimismallista. Lisäksi kerron hieman Nokian irtisanomistilanteesta vuonna 2012 ja Oulun pelialan tilanteesta vuodesta 2012 lähtien. Toiminnallinen osuus on Oulu Game Labin historiikki.
Tietoa historiikkia varten keräsin haastattelujen avulla, joissa haastattelin Oulu Game Labin alkuperäisiä luojia, LAB-mastereita ja opettajia. Haastattelujen ja eri artikkeleiden lisäksi sain kerättyä tietoa Game Labistä sen vanhoilta nettisivuilta.
I wrote the thesis as a functional thesis, which consists of two parts. In the theoretical part, I introduce Oulu Game Lab and talk about the LAB learning model. In addition, I will tell a little about the dismissal situation of Nokia, that happened in 2012, and about the state of the gaming industry in Oulu, starting from 2012. The functional part is the history of Oulu Game Lab.
I gathered information for the history with interviews, in which I interviewed the original creators, LAB-masters and teachers of Oulu Game Lab. In addition to interviews and various articles, I gathered information about OGL from its old website.